«ورنر هویر» (Werner Hoyer) رئیس «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» (EIB) امروز چهارشنبه در اظهاراتی علیرغم حمایت از سیاست های اتحادیه اروپا در قبال ایران، اعلام کرد که این بانک نمی‌ تواند در تهران سرمایه گذاری کند.

رئیس بانک سرمایه‌گذاری اروپا در این خصوص گفت که با وجود حمایت این بانک از تلاش اتحادیه اروپا برای زنده‌ نگاه داشتن توافق هسته‌ای ایران (برجام)، بانک سرمایه‌گذاری اروپا «نمی‌تواند نقش فعالی داشته باشد».

وی که با شرکت در یک کنفرانس خبری در کمیسیون اروپا سخنرانی می کرد، ادامه داد: هیچ بانک اروپائی نیست که در حال حاضر بتواند با ایران رابطه تجاری داشته باشد.

«ورنر هویر» در ادامه افزود: باید به این واقعیت توجه کنیم که در صورت فعالیت در ایران ممکن است مدل کسب و کار بانک با خطرهائی مواجه شود.

بانک سرمایه‌گذاری اروپا که نهاد اعطای وام، اعتبار و تضمین سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا به شمار می آید نگران است که فعالیت در ایران موجب شود تا سهام این بانک در بازارهای آمریکا کاهش یافته و یا حتی با تبعات اقدامات خود در ایران مواجه شود.

اتحادیه اروپا با هدف امکان پذیر کردن نقل و انتقال پول به ایران بعد از اعمال تحریم‌ های آمریکا در ماه‌ های آینده، به بانک سرمایه‌گذاری اروپا مجوز فعالیت در ایران کشور را اعطا کرد.

البته این تصمیم قانونگذاران اروپا که در مرداد ماه اجرایی می‌ شود این نهاد را ملزم به همکاری با ایران نمی‌ کند.

گفتنی است، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ۸ ماه مارس سال جاری میلادی (۱۸ اردیبهشت) به بهانه های واهی و به صورت یکجانبه از برجام خارج شده و تهدید کرده است که در نوامبر سال جاری میلادی تمامی تحریم هائی که پیشتر این کشور علیه ایران معلق کرده بود را دوباره باز می گرداند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.