ترامپ در صفحه توئیترش نوشت: اگر ترکیه «اندرو برونسون» کشیش آمریکایی را از زندان آزاد نکند، این یک رسوایی کامل خواهد بود. او مدتها قبل به اسارت گرفته شده است. اردوغان باید برای آزادی این پدر و همسر مسیحی فوق العاده کاری بکند. او خطایی مرتکب نشده است و خانواده اش به او نیاز دارند.

برونسون، کشیش مسیحی از ایالت کالیفرنیای شمالی بیش از دو دهه در ترکیه زندگی کرده است و اکنون متهم به همکاری با گروهی است که آنکارا آن را مسئول کودتای شکست خورده سال ۲۰۱۶ علیه اردوغان و حمایت از شبه نظامیان کُرد حزب کارگران کردستان (پ ک ک) می داند.

این کشیش آمریکایی چنین اتهامی را رد کرده است اما اگر مجرم شناخته شود با ۳۵ سال حبس مواجه خواهد شد.

سنای آمریکایی ماه گذشته طرحی را به تصویب رساند که ترکیه را از خرید جنگنده اف ۳۵ از آمریکا به دلیل حبس برونسون و خرید سامانه دفاع هوایی اس ۴۰۰ از روسیه منع می کند.

اردوغان قبلا گفته بود سرنوشت برونسون به «عبدالله گولن» روحانی مسلمان مقیم آمریکا گره خورده است که ترکیه وی را مغز متفکر کودتای شکست خورده قلمداد می کند. گولن هر گونه دخالت در این کودتا را که دست کم ۲۵۰ کشته برجای گذاشت، رد کرده است.

محاکمه کشیش آمریکایی یکی از چندین موردی است که تنش ها بین واشنگتن و آنکارا را تشدید کرده است. یک قاضی آمریکایی می (اردیبهشت) گذشته یک بانکدار ترکیه ای را به ۳۲ ماه حبس به دلیل کمک به ایران با دور زدن تحریم های آمریکا محکوم کرد. این در حالی است که دو کارمند محلی کنسول آمریکا در ترکیه بازداشت شده اند.

آمریکا و ترکیه به عنوان دو متحد عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، همچنین درباره مسائل سوریه اختلاف نظر دارند. آمریکا در سوریه به یک گروه شبه نظامی کرد کمک می کند که به گفته مقامات ترکیه ای ادامه همان حزب پ ک ک است که در سه دهه گذشته به ناآرامی ها در جنوب شرق ترکیه دامن زده اند. 

چهار سناتور جمهوریخواه نیز روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای خواستار آزادی فوری کشیش آمریکایی و دیگر شهروندان این کشور در ترکیه شدند و هشدار دادند که در غیر این صورت ترکیه با اقدامات تلافی جویانه مواجه خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.