کمیسیون امور قانونگذاری دولت روسیه طرحی را تایید کرد که اصلاحیه قانون اعطای تابعیت روسیه محسوب می شود و افراد برای گرفتن تابعیت روسیه به دسته های مختلف تقسیم می شوند تا در فرایندهای کمتری به شهروندی روسیه درآیند.

برخی منابع خبری اعلام کردند که رئیس جمهوری روسیه گروه هایی از خارجیان را تعیین می کند که بدون دادن امتحان زبان روسی، بدون پنج سال زندگی پیوسته در روسیه و بدون گواهی تایید منبع درآمد، می توانند تابعیت روسیه اخذ کنند.

رئیس جمهوری روسیه در ماه ژوئن به وزارتخانه های کشور و کار دستور داد که تشریفات برای دریافت اقامت پنج ساله برای اتباع خارجی را که زبان روسی می دانند و قصد کار کردن در روسیه دارند آسانتر کنند.

به گزارش دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه، این دو وزارتخانه موظف شدند تا روز ۳۱ ماه اوت طرحی را برای اجرای این دستور رئیس جمهوری تنظیم کنند.

ولادیمیر کولوکولتسف وزیر کشور و ماکسیم توپیلین وزیر کار روسیه مسئول تنظیم این طرح شده اند. 

جمعیت روسیه اکنون حدود ۱۴۴ میلیون نفر است که درصورت احتساب جمعیت بیش از دو میلیون نفری کریمه که روس ها آن را در آمار خود درنظر می گیرند جمعیت این کشور به بیش از ۱۴۶ میلیون نفر می رسد.

رشد جمعیت در پهناورترین کشور جهان چند سالی است که منفی است به طوری که تعداد متولدین از فوت شدگان بیشتر است و آمار مهاجرت روس ها نیز از این کشور رو به افزایش است به طوری که چندی پیش براساس نظرسنجی که در این کشور صورت گرفت یک سوم جوانان روس دوست دارند به خارج از این کشور مهاجرت کنند.

دولت روسیه به همین دلیل جذب مهاجران خارجی به عنوان یک منبع مهم افزایش جمعیت این کشور را در دستور کار قرار داده است و روس های مقیم جمهوری های شوروی سابق و نیز اتباع کشورهای اسلاونژاد همسایه روسیه شامل اوکراین و بلاروس در اولویت قرار دارند.

با توجه به کاهش مهاجرت از اوکراین به روسیه از سال ۲۰۱۴ تاکنون به دلیل مناقشات بوجود آمده میان دو کشور، تعداد مهاجرین در روسیه نیز رو به کاهش گذاشته است.

روسیه از جمله کشورهایی است که به سختگیری در دادن اقامت به اتباع دیگر کشورها شهره است و قوانین و مقررات دست و پاگیری برای مهاجرت دارد و افرادی در این کشور هستند که با گذشت بیش از ۲۰ سال هنوز موفق به کسب اقامت دائم در این کشور نشده اند و با وجود داشتن همسر روس و صاحب فرزند شدن باید هر چند سال یک بار با قبولی در امتحانات سخت و دشوار، مدت اقامت موقت خود در این کشور را تمدید کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.