العرب در ادامه ادعای خود آورده است: امروز تلاشهای جهانی زیادی برای جبران ذخایر نفتی ایران در حال انجام است، اما اخلال در صادرات عراقی می تواند آن را در برابر یک سناریوی متفاوت قرار دهد تا قیمت نفت به سطوحی بی سابقه برسد و علت آن، نبود قدرت تولید اضافی نزد تولید کنندگان برای جبران کمبودها در بازار عرضه نفت است.

تعطیل شدن صادرات نفت عراق می تواند در عزم جدی واشنگتن برای در تنگنا گذاشتن ایران خللی وارد کند؛ چرا که رئیس جمهور آمریکا از همین حالا از افزایش قیمتهای نفت شکایت کرده و به تولید کنندگان اپک برای افزایش تولید نفت فشار می اورد.

در این میان، انفجار خشم مردم عراق به فساد طبقه سیاسی حاکم باز می گردد که حدود 15 سال است در این کشور حکومت می کنند. تظاهر کنندگان خواستار مقابله با نفوذ ایران در عراق هستند،اما بعید نیست که این مساله، بازی جهت های وابسته به ایران با احساسات مردم خشمگین باشد تا بتوانند اهداف مورد نظر خود در مورد ایجاد موانعی برای صادرات نفت عراق را محقق کنند.

برای جلوگیری از بد فهمی، باید بر طرح انتفاضه عراقی ها علیه اوضاع کنونی در این کشور در سایه نبود امکانات و خدمات اساسی، قطعی برق و آب نیز تاکید کنیم.

نمی خواهیم در میزان جدیت این سناریو مبالغه کنیم، اما همه عراقی ها می دانند که تا چه اندازه تبدیل این اوضاع به یک هرج و مرج گسترده چه خدمتی به اهداف دشمنانشان می کند.

پیش از این، حسن روحانی در این باره تصریح کرده بود که جهان انتظار نداشته باشد با توقف صادرات نفت ایران تحت تاثیر تحریمهای امریکایی، دیگر دولتهای منطقه هم بتوانند به صادرات خود ادامه دهند؛ نکته ای که سردار قاسم سلیمانی نیز بدان اشاره کرد.

بدنبال اظهارات روحانی، جهان دانست که مقصود او بستن تنگه هرمز است و تحلیلگران به سرعت از محال بودن این اقدام صحبت کردند که در صورت انجام آن، تهران با یک ضربه نظامی فوری مواجه می شود.

امروز، به نظر می رسد که وسیله دیگری برای مقابله با توقف صادرات نفت ایران وجود دارد و آن به خدمت گرفتن نیروهای وابسته به تهران برای برانگیختن خشم عراقی ها، در جهت تعطیل فعالیت تاسیسات نفتی عراق است.

بحران تشکیل دولت عراق می تواند طرفهایی را به سمت تغذیه بذرهای ناآرامی فراگیر سوق دهد و علت آن، وابستگی این طرفها به ایران است که نیاز شدیدی به حفظ نفوذش در عراق بعنوان دریچه ای برای کاهش تاثیرات تحریمهای آمریکا دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.