به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه ولادیمر پوتین روز پنچ شنبه تصریح کرد که پوتین بازگشت تحریم های یکجانه آمریکا علیه ایران را به عنوان نقض برجام تلقی می کند.

وی ادامه داد: ولادیمیر پوتین در دیدار اخیر خود با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود اقدام یکجانبه آمریکا را در اعمال تحریم های هسته ای علیه ایران بسیار غیر سازنده دانسته است.

پوتین و ترامپ روز دوشنبه در نخستین نشست رسمی دو جانبه خود در شهر هلسینکی فنلاند با یکدیگر دیدار و در مورد موضوعاتی مثل سوریه، برجام و دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا گفت و گو کردند.

ترامپ در نشست خبری مشترک با پوتین در ادعاهایی ضد ایرانی گفت: باید روی ایران فشار وارد کنیم تا جاه طلبی های هسته ای ایران و کمپین خشونت این کشور در سرتاسر منطقه را متوقف کنیم.

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: نباید اجازه دهیم که ایران از کمپین ضد تروریستی ما سوءاستفاده کند چرا که ما توانسته ایم داعش را ریشه کن کنیم.

ولادیمیر پوتین نیز پس از نخستین اجلاس رسمی خود با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود روز دوشنبه در هلسینکی فنلاند طی یک نشست خبری مشترک گفت: با ترامپ در مورد عقب نشینی از برجام صحبت کرده ام.

وی افزود: یاد آور شده ام که برجام دارای قوی ترین تدابیر نظارتی است.

نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از توافق این کشور با اروپایی‌ها بر سر یکسری اقدامات مشترک برای حمایت از تعاملات اقتصادی با ایران در برابر تحریم‌های آمریکا خبر داد.

 میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: با اروپایی‌ها به توافقی برای کار روی یکسری اقدامات مشترک برای حمایت از تعاملات اقتصادی در برابر تحریم‌های ضدایرانی آمریکا دست یافته‌ایم.

اولیانوف ادامه داد: ایران باید به اجرای تعهداتش ذیل برجام به ویژه تعهدات مربوط به تضمین دسترسی کارشناسان آژانس به تاسیسات این کشور علیرغم خروج آمریکا ادامه دهد.

وی همچنین گفت: اگر آمریکا شروع به مانع‌تراشی در مسیر اجرای جنبه‌های فنی برجام کند ممکن است باعث شود ایران از اجرای تعهداتش در این توافق سر باز زند. آمریکا نباید کاری کند که ایران را به سمت توقف اجرای تعهداتش ذیل برجام سوق دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.