به گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا از مسکو، در عکس منتشر شده از خانم بوتینا، هشتگی با عنوان آزادی ماریا بوتینا (freemariabutina#) درج شده است.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه چند روز پیش، اتهام جاسوسی یک دانشجوی ۲۹ ساله روس در آمریکا را توطئه ای بی اساس و اقدامی سفارشی از سوی گروهی خاص برای تداوم پروژه روس هراسی خواند.
وی با ابراز نگرانی از وضعیت این شهروند روس افزود: اتهامات مطرح شده علیه شهروند روسیه بی پایه و اساس و عجیب است.
زاخارووا با انتقاد از پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) به دلیل دستگیری این زن روس افزود: اف.بی.آی بهتر است به جای دریافت سفارش سیاسی از گروهی خاص در آمریکا که به دنبال ادامه پروژه روس هراسی است، به وظیفه اصلی خود یعنی مبارزه با جرم عمل کند.
زاخارووا با یادآوری اینکه خانم بوتینا تنها چند ساعت پس از دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا در هلسینکی دستگیر شده است، افزود: با این کار تلاش کردند تاثیر مثبت مذاکرات پوتین و ترامپ به حداقل برسد.
ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ سران روسیه و آمریکا دوشنبه گذشته در هلسینکی پایتخت فنلاند دیدار کردند. دیداری که هنوز حواشی آن و اظهارات ترامپ با گذشت بیش چهار روز همچنان در صدر اخبار رسانه های جهان است و ترامپ را مجبور کرده بسیاری از اظهارات خود را تغییر دهد.
چند ساعت پس از این نشست، رسانه های آمریکایی خبر دادند که یک زن 29 ساله اهل روسیه به اتهام نفوذ در گروه های سیاسی آمریکا برای جاسوسی دستگیر شده است.
براساس گزارش رسانه های آمریکا، او هیچ ارتباطی به تحقیقاتی که در راستای یافتن مدارک دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، انجام می گیرد ، ندارد، اما تلاش کرده با نزدیکی به جمهوری خواهان، برای روسیه جاسوسی کند.
اف.بی.ای در بیانیه ای که روز دوشنبه منتشر کرد، ماموریت این شهروند روس را سوء استفاده از رابطه شخصی برای پیشبرد منافع روسیه عنوان کرد حال آن که «رابرت دریسکول» وکیل مدافع او گفته است موکلش دانشجوی ممتاز در رشته روابط بین الملل است نه مامور روسیه و تنها هدفش بهبود روابط روسیه و آمریکا بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.