عربستان و ایران ۱۶ مارس ۲۰۱۷ پس از چند روز گفت وگو در جده برای اعزام زایران ایرانی به حج امسال توافق کردند و در همین مذاکرات وزارت حج عربستان برای افزایش سهمیه امسال ایران از ۶۰ به ۸۶ هزار موافقت کرد.

به نوشته این روزنامه ، ایران در گفت وگوهای خود با ریاض روی سه اصل اصرار کرد و ریاض آن را پذیرفت . این اصول شامل ؛ حضور نمایندگانی از وزارت امور خارجه برای نظارت بر امور حجاج ایرانی ، تضمین امنیت و حفظ کرامت حجاج ایرانی و اعزام زایران ایرانی به صورت مستقیم از خاک ایران و نه از خاک کشور ثالث بودند.

الرایه افزود : این تسهیلات در حالی است که از سال گذشته دولت عربستان شروطی برای ادای مناسک حج و عمره برای اتباع و مقیمین قطر اعمال کرده است که دریافت اجازه از کنسول گری های عربستان در سایر کشورها و انتقال زایران تنها توسط هواپیماهای سعودی از جمله این شروط بود که از سوی دوحه مردود اعلام شد.

این روزنامه در ادامه به بیانیه هیات نظارت بر اداره حرمین اشاره کرد که به سیاسی کاری عربستان در اداره امور حج پرداخته است . 

گزارش ایرنا می افزاید : وزیر حج عربستان دیروز (پنجشنبه ) در گفت وگو با شبکه الاخباریه این کشور از روند حضور زایران ایرانی به مدینه منوره استقبال کرد و گفت که کارها در این زمینه خوب پیش می رود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.