آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در دیدار با مدیران کتابخانه‌های عمومی استان خراسان‌رضوی در محل حسینیه و دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌‌رضوی اظهار داشت: با توجه به اینکه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را می‌گذرانیم سزاوار است دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه فرهنگ کتاب و کتابخوانی بیشتر از پیش معرفی شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: امروز حجم سه میلیون و نیم نسخه کتاب در کتابخانه‌های استان خراسان رضوی منهای کتابخانه آستان قدس و کتابخانه‌های وابسته به آن دستاورد عظیم علمی و فرهنگی این نظام و انقلاب را نشان می‌دهد. زمانی در این شهر دو کتابخانه بیشتر نبود اما امروز این تعداد به ۲۰۰ باب کتابخانه رسیده است.

آیت‌الله علم‌الهدی عنوان کرد: کارگزاران کتابخانه‌ها عناصر فرزانه، ارزشمند، خلاق و تحصیلکرده هستند و این یکی از نمایش‌های شفاف دستاوردهای این انقلاب است.

وی با طرح این سوال که آیا وضعیت خاص کتاب و کتابخوانی ما پاسخگوی نیاز امروز ما هست یا خیر؟ تصریح کرد: اصل مسلطی است که می‌گوید هر نهاد فرهنگی که پویایی و توسعه خود را از دست بدهد و به روزمرگی دچار شود رو به سقوط می‌رود پس ما باید توسعه و پویایی داشته باشیم تا رو به زوال نرویم.

امام جمعه مشهدمقدس اظهار داشت: توسعه و پویایی سال به سال باید افزایش پیدا کند؛ مشکل امروز ما این است که مسئله کتاب با یک رقیب سرسخت و جدی به نام فضای دیجیتال روبه‌رو شده و متاسفانه توسعه و پویایی لوازم دیجیتالی در مقابل کتاب بیشتر است.ما با مسائل نوآوری‌های علم و ابزار مدرن دیجیتال در حرکت‌های فرهنگی و علمی مخالف نیستیم اما باید به این مطلب توجه داشته باشیم که آن چیزی که با فطرت انسانی در عرصه فکر و اندیشیدن اُنس دارد، کتاب است.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه این همان واقعیتی که امروز در جامعه علمی و فرهنگی مورد توجه قرار نگرفته ادامه داد: جریان دیجیتال به رقابت جریان کتاب و کتابخوانی آمده و تا اندازه‌ای هم در این رقابت پیشی گرفته است؛ مغز انسان و استعداد فکری او با جریان دیجیتال مانوس نیست بلکه این چِشم، اُنسش با خط و قلم و کاغذ است.

وی تاکید کرد: توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در رقابت نابرابر با یک رقیب گردن کلفت و سرسخت، رسالت شما عزیزان و کارشناسان متخصص این مسئله است که باید با پویایی و طرح ریزی و عملیاتی‌کردن آن‌ها در این جدال نابرابر سرافراز بیرون بیایید. تاکید مقام معظم رهبری در مسئله توسعه کتابخوانی و ترویج آن در جامعه حاکی از نقش رشد و توسعه علمی و فکری در جامعه دارد و ایشان پیشرفت و توسعه ما را در گرو اهمیت‌دادن به کتابخوانی دانسته‌اند.

آیت‌الله علم‌الهدی در پایان با بیان این مطلب که جریان دیجیتال در عرصه اندیشه‌ورزی جوابگو نیست، بیان کرد: ما منکر معجزه تکنولوژی نیستیم اما جایگزینی جریان مدرن دیجیتال به جای سیستم سنتی کتاب و کتابخوانی ظلم به علم است. فرهنگ مقوله‌ای بسیار پراکنده است، نقش کتاب و کتابخانه در توسعه فرهنگ نقش اساسی است اگر با این فکر به‌دنبال ترویج و توسعه این فرهنگ باشیم قطعا به پیشرفت‌های چشمگیری خواهیم رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.