در همین راستا عزام الاحمد، مسئول پرونده آشتی در جنبش فتح در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة با اعلام اینکه فتح مخالف پیشنهادات ارائه شده از سوی مصر است، گفت: فتح آماده و مصمم است زمینه را برای در اختیار گرفتن تمامی اختیارات و وظایف از سوی دولت (وابسته به تشکیلات خودگردان) در نوار غزه فراهم کند تا اختلافات پایان یابد.

الاحمد گفت: اظهارات برخی از رهبران حماس درباره پیش‌نویس پیشنهادی مصر "گمراه کننده" بوده و هدف از آن سردرگمی افکار عمومی است. به عنوان مثال موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس در این خصوص گفت، پیشنهاد مصر تحمیل اختیارات داخلی نوار غزه به دولت و اخذ بخشی از آن برای پرداخت حقوق نیروهای امنیتی است اما در واقع این پیشنهاد تحمیل اختیارات داخلی به دولت بدون هیچگونه مساله دیگری است.

وی افزود: گفته شده دولت وحدت ملی ظرف پنج هفته آتی تشکیل خواهد شد، اما حقیقت این است که هیچ سقف زمانی وجود ندارد و تلاش‌ها برای تشکیل دولت در مرحله اول و پس از بررسی تشکیل یک دولت یکپارچه بدون تعیین مدت زمانی مشخص است.

حماس با فعالیت دولت در غزه مخالف بوده و خواستار تشکیل یک دولت متحد و یکپارچه و لغو تحریم‌های نوار غزه و نیز انتخاب یک کادر رهبری برای سازمان آزادی بخش فلسطین است که دو جنبش حماس و جهاد اسلامی نیز در آن مشارکت داشته باشند.

اما فتح بر فعالیت دولت از طریق تحویل ادارات دولتی و وزارتخانه‌ها از جمله دستگاه‌های امنیتی در مرحله اول و اجرای توافق‌های به امضا رسیده پافشاری دارد.

عزام الاحمد افزود: پیش‌نویس طرح مصر برای ایجاد راهکارهایی برای اجرای توافق‌های امضا شده و نه ارائه پیشنهادات جدید بوده و این طرح، پیشنهاداتی مشخص نبوده بلکه تنها پیش‌نویسی است که طبق خواسته‌های دو طرف تغییر می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه برای اعلام مخالفت فتح با پیشنهادات مصر به قاهره خواهد رفت، گفت: مخالفت رهبران فلسطینی را به اطلاع مسئولان مصری خواهم رساند.

مسئولانی در جنبش حماس نیز تاکید کردند، در صورت پافشاری فتح بر خواسته‌ خود، حصولپیشرفتی در این مسیر بعید است.

یک مسئول برجسته در این جنبش اظهار داشت: فراهم سازی امکان فعالیت دولت در نوار غزه اصطلاحی است که برای کارشکنی در پیشرفت پرونده آشتی بیان می‌شود، در این راستا تنها به جزئیات موضوع رسیدگی می‌شود مثل اینکه وزیر کجا بنشیند یا معاون وزیر کجا، و اینکه چه کسی با چه کسی کار خواهد کرد، و همواره نیز اختلافات کوچکی نمایان می‌شوند که مانع پیشرفت کار می‌شود.

این مسئول حماس افزود: ما از مصر خواستیم یک حکومت وحدت ملی برای اداره کشور و یکپارچه‌سازی موسسات آن تشکیل دهد اما فتح در راستای کارشکنی در فعالیت‌های جاری برای لغو محاصره غزه تلاش می‌کند.

مصر به تازگی از هر دو طرف خواست رویکردهای خود برای برقراری آشتی را ارائه کنند تا زمینه مشترکی برای ازسرگیری تلاش‌ها در این مسیر ایجاد شود.

برخی منابع دیپلمات به روزنامه الحیاة اظهار داشتند، قاهره در وضعیت بسیار حساسی قرار دارد، از یک سو تلاش‌های بین‌المللی برای حل مشکلات انسانی در نوار غزه آغاز شده که بسیاری از آنها از طریق مصر اجرا خواهند شد و از سوی دیگر مصر از این نگران است که این تلاش‌ها به جدایی تدریچی نوار غزه از کرانه باختری منجر شود، به همین دلیل تلاش‌ها برای برقراری آشتی جهت پایان دادن به اختلافات و بازگشت تشکیلات خودگردان به غزه جهت جلوگیری از این جدایی را آغاز کرد اما اقدامات مصر  با تلاش‌هایگروه‌های فلسطینی برای تحقق منافع‌شان مواجه می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.