رویترز گزارش داد، مجمع ملی کوبا امروز (یکشنبه) به بررسی این پیش نویس می‌پردازد که در آن حذف ایجاد کمونیسم، به رسمیت شناختن املاک شخصی و دید بازتر در قبال ازدواج همجنسگرایان به عنوان تغییرات اصلی در قانون اساسی مورد بررسی و بحث قرار می‌گیرد.

البته حزب کمونیست به عنوان نیروی راهنمای سیستم تک حزبی همچنان حفظ می‌شود.

این پیش نویس با هدف جایگزین شدن قانون اساسی دوران شوروی ارائه شده و بازتاب تغییرات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در کوبا است.

همزمان با تایید این پیش نویس توسط قانونگذاران، آن برای تصویب به رای مردمی گذاشته می‌شود. سند نهایی هم که شامل تغییرات است، به رفراندوم ملی گذاشته خواهد شد.

در قانون اساسی کنونی که مربوط به سال ۱۹۷۶ است بندی وجود دارد که هدف از آن ایجاد یک جامعه کمونیستی است که در پیش‌نویس جدید حذف شده و به جای آن سوسیالیسم نشسته است.

استبان لازو، رئیس مجمع ملی کوبا گفت: این بدان معنا نیست که ما ایده‌های خودمان را نادیده بگیریم. کوبا با فروپاشی شوروی به عصری متفاوت وارد شده است. ما به یکپارچگی، سوسیالیسم، استقلال، جلال و کشوری با ثبات باور داریم.

اومرو آکوستا، دبیر شورای دولتی با ارائه این پیش نویس به قانونگذاران که روز شنبه صورت گرفت، گفت: این پیش نویس شامل به رسمیت شناخته شدن مالکیت شخصی می‌شود که برای مدت‌های طولانی از سوی حزب کمونیست به عنوان مصداق کاپیتالیسم رد می‌شد.

بر اساس این قانون اساسی جدید همچنین رئیس جمهوری دیگر نمی‌تواند رئیس شورای دولتی و شورای وزرا باشد.

در عوض، در قانون اساسی جدید پست نخست وزیری ایجاد می‌شود و رئیس مجمع ملی،‌ رئیس شورای دولتی می‌شود که بالاترین نهاد تصمیم گیری در کوبا است.

در این پیش نویس همچنین به سن و مدت زمان محدود ریاست جمهوری اشاره شده و آمده که آنها باید زیر ۶۰ سال سن داشته باشند زمانیکه در دوره نخست در راس کار هستند و بیش از دو دوره پنج ساله متوالی نمی‌توانند در این سمت بمانند.

حدود دو ماه پیش میگل دیاز-کانل، معاون رائول کاسترو به عنوان رئیس جمهور جدید کوبا سوگند یاد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.