ناصر زرآبادی در سال ۱۲۹۹ در محله‌ی سنگلج تهران متولد شد. وی تحصیل موسیقی را از سال چهارم دبستان در سال ۱۳۱۱ ش در مدرسه موزیک نظام آغاز کرد. مدت دو سال زیر نظر حسین خان هنگ‌آفرین و چهار سال زیر نظر سرهنگ محمود ایروانی فن نواختن ترومپت و ویلن را آموخت. مدتی نیز نزد مسیو هایک شاگردی کرد.

وی از سال ۱۳۲۳ ش همکاری خود را با رادیو آغاز کرد و مدت‌ها سرپرستی ارکستر شماره سه و ارکستر شما و رادیو را پذیرفت. در سال ۱۳۲۹ ش در کوچه مهران واقع در خیابان لاله زار اقدام به تأسیس کلاس موسیقی کرد و مدت ۱۲ سال را وقف آموزش موسیقی اصیل به هنرجویان پرداخت. 

زرآبادی علاوه بر کنسرت‌های متعددی که جهت کمک به امور خیریه و پیشبرد اهداف فرهنگی‌ـ هنری و مؤسسات علمی و فرهنگی برگزار کرد، مسافرت‌های متعددی به آلمان، هلند و کشورهای همسایه ایران برای معرفی موسیقی سنتی ایران انجام داد. به نوشته کتاب مردان موسیقی سنتی و نوین ایران «زرآبادی مدت ها در یکی از قهوه خانه های دروازه شمیران می رفت و از نزدیک یکی از قهوه چی ها را که هنگام شستن استکان ها آنها را به هم می زد و از آن صداهای موزون و یکنواختی درمی آورد به صدای آن گوش می داد همین امر موجب گردید تا وی کاری ابتکاری و نو انجام دهد. 

به این ترتیب پس از روزها امتحان و تمرین، تعداد هفت لیوان آب خوری را انتخاب و در هر کدام مقداری متفاوت آب ریخت و با نواختن چوبی روی لیوان، شروع به نواختن کرد که صدای آن از صدای اُرگ بسیار نزدیک می باشد و این برنامه ابتکاری از طرف بخش دیدنی های تلویزیون فیلمبرداری و در این برنامه به نمایش درآمد.»

زرآبادی حدود ۵۰ سال در عرصه موسیقی سنتی ایران فعالیت کرد و کارنامه وی در حد یک تکنواز و آهنگساز و رهبر ارکستر کارنامه ای بس درخشان است.

به گزارش انجمن موسیقی، پیکر این هنرمند فردا صبح - دوشنبه - از مقابل تالار وحدت تشییع خواهد شد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.