محمد نهاوندیان در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با اشاره به اجرای طرح ایجاد بزرگ‌ترین اقامتگاه بوم‌گردی کشور در لرستان، اظهار کرد: در سطح ملی و در اختصاص تسهیلات صندوق توسعه ملی، حوزه گردشگری را اولویت قرار داده‌ایم تا منابع لازم برای توسعه این بخش اختصاص یابد.

وی با اشاره به گردشگری خارجی و داخلی، اضافه کرد: میزان گردش مالی‌ای که گردشگران داخلی می‌توانند داشته باشند قابل مقایسه با گردشگران خارجی نیست.

نهاوندیان ادامه داد: اگر نصف رقمی که گردشگران ایرانی در خارج از کشور هزینه می‌کنند در ایران هزینه شود، گردشگری ایران تکان می‌خورد و درآمد و اشتغال در بخش گردشگری افزایش می‌یابد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به این‌که دولت و بخش خصوصی در یک کشتی نشسته‌اند، تصریح کرد: مسابقه ملامت ما را به هیچ جا نمی‌رساند اگر ما یک تیم باشیم و هرکدام تک‌محوری کنند و انگیزه کار نداشته باشند، بازنده خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌فرض اصلی توسعه پایدار اعتقاد به تعامل و همگرایی است. باید همدیگر را کمک کنیم، هم دولت و هم بخش خصوصی کمک کنند تا کار پیش برود.

نهاوندیان گفت: بخش خصوصی به سیاست‌گذاری‌ها و راهبری‌های دولت نیاز دارد. یکی از تصمیمات خوبی که جدیداً گرفته‌ایم، بحث تهاتر طلب‌ها و بدهی‌های بخش خصوصی است که در این زمینه ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

نهاوندیان تاکید کرد: اگر روحیه سیاست‌زدگی را در بخش اقتصاد افزایش دهیم از اهداف مدنظر فاصله می‌گیریم و این امر پرهزینه خواهد بود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان این‌که یکی از مشکلات موجود در کشور، عدم توجه به حوزه صادرات محصولات کشاورزی است، یادآور شد: شرکت‌های صادراتی کسی را در کشور پیدا نمی‌کنند که در این حوزه با او قرارداد ببندند.

وی با تاکید بر ضرورت رفع مشکلات این حوزه عنوان کرد: واحدهای کشاورزی و صادراتی ما خرد هستند و ایجاد زنجیره تولید در این حوزه می‌تواند به رونق بازار صادراتی کشور کمک کند.

نهاوندیان با اشاره به این‌که سیاست دولت تشویق همه‌جانبه برای تامین ارز صادرات غیرنفتی است، افزود: در این راستا باید حمایت از زنجیره‌سازی محصولات کشاورزی در بخش‌های مختلف در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به طرح ارتقای سیستم‌های کاشت، داشت و برداشت و بسته‌بندی و صادرات محصولات کشاورزی در استان لرستان، افزود: اگر لرستان بخواهد این طرح را اجراء کند باید اطلاعات مربوط به آن را به‌روز رسانی کند، چراکه این طرح در سال ۸۳ قرار بوده اجراء شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.