به گزارش پایگاه خبری هیل،دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز گذشته باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین این کشور را به سبب واکنش‌ نشان ندادن به مداخله ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در این کشور مورد انتقاد قرار داد و آن را یک فریب بزرگ توصیف کرد.

رئیس جمهور آمریکا در پیامی توئیتری اعلام کرد: اوباما پیش از انتخابات  از مداخله روسیه آگاه بوده است. پس چرا او هیچ کاری نکرد؟ چرا او در این باره به ستاد انتخاباتی ما اطلاع نداد؟ ترامپ در ادامه تاکید کرد: زیرا همه اینها یک فریب بزرگ است و اوباما تصور می‌کرد هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی ترامپ از حزب دموکرات، پیروز این انتخابات خواهد بود.

پیام توئیتری ترامپ در انتقاد از رئیس جمهور پیشین آمریکا در حالی منتشر شد که او این هفته بر این مسئله تاکید داشت که او معتقد است که عاملان روسیه سعی در مداخله در انتخابات اخیر این کشور را داشته‌اند.

شایان ذکر است، رئیس جمهور آمریکا پس از حضور در نشست خبری مشترک با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در هلسینکی فنلاند با انتقادات گسترده در درون آمریکا مواجه شد. در نشست هلسینکی ترامپ تردید خود را در خصوص احتمال مداخله کرملین در انتخابات سال ۲۰۱۶ کشورش را ابراز داشت. ترامپ گفته بود پوتین بسیار قاطعانه و محکم مداخله روسیه در انتخابات آمریکا را رد کرده و اعلام کرد که هیچ دلیلی بر مداخله روسیه در انتخابات این کشور نمی‌بیند؛ اما پس از آنگاه با موج گسترده انتقادات داخلی روبرو شد از اظهارات خود در هلسینکی عقب نشینی کرد و اعلام کرد که منظور او این بوده است که دلیلی نمی‌بیند که روسیه اینکار را نکرده باشد. اگرچه ترامپ اعلام کرد که او نتایج جامعه اطلاعاتی آمریکا را قبول دارد اما باز هم این ادعا را مطرح کرد که مداخله در انتخابات سال ۲۰۱۶ می‌تواند از سوی افراد  دیگری صورت گرفته باشد.

کرستن نیلسن، وزیر امنیت ملی آمریکا هفته پیش مدعی شد روسیه قطعا در انتخابات مداخله کرده است و انتخابات میان دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۱۸ را به عنوان هدفی بالقوه می‌بیند.

ترامپ با انتقاد از اوباما سعی در انحراف جریان انتقادات از خود را برای عملکردش در نشست هلسینکی را داشت و باز هم ادعا کرد دولت اوباما وقتی گزارش‌های را مبنی بر تلاش روسیه برای توطئه در جهت ایجاد اختلاف در خاک آمریکا را دریافت کرده، هیچ اقدامی نکرده است. رئیس جمهور آمریکا در توئیتی که پیشتر منتشر کرد نوشت: داستان‌هایی که درباره ۱۲ تبعه روس شنیدید در دولت اوباما اتفاق افتاده است نه در دولت ترامپ. چرا آنها (دولت اوباما) در این باره هیچ اقدامی نکردند به ویژه وقتی که گزارش شد که رئیس جمهور در ماه سپتامبر و پیش از انتخابات، از سوی اف بی آی در جریان آن قرار گرفته است.

دولت پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۶ روسیه را متهم به استفاده از هکرها در طول رقابت‌های انتخاباتی این کشور کرد و به همین دلیل علیه مسکو تحریم‌های را وضع کرد. بعد از انتخابات ۲۰۱۶  و در پی دستور اوباما، سازمان‌های اطلاعاتی اصلی آمریکا گزارشی را منتشر کردند که بر مبنای آن روسیه را مسئول نقض سیستم‌های انتخاباتی آمریکا می‌دانستند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.