دیوان بین‌المللی دادگستری امروز دوشنبه حکم خود درباره شکایت قطر از مارات را صادر کرد.

بر اساس این گزارش، دیوان بین‌المللی دادگستری دولت امارات را به بازگرداندن حقوق خانواده‌های قطری که در پی تصمیم ابوظبی و کشورهای عربی دیگر مبنی بر تحریم قطر در پنجم ژوئن سال 2017 میلادی متضرر شده و یا فروپاشیده‌اند، ملزم کرد.

دیوان بین‌المللی دادگستری همچنین امارات را ملزم کرد که به دانشجویان قطری اجازه تحصیل در دانشگاه‌های امارات را بدهد و همچنین اجازه دهد شهروندان قطری که از تصمیمات امارات متضرر شده‌اند، بتوانند به دادگاه‌های این کشور رجوع کنند.

قطر اخیرا با ارائه شکایتنامه‌ای به دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرده بود که اقدامات امارات تاثیرات ویرانگری در زمینه حقوق بشر برای قطری‌ها و همچنین افراد غیرقطری مقیم قطر گذاشته است.امارات سلسله تدابیر تبعیض‌آمیزی را علیه قطری‌ها انجام داده است که شامل اخراج آنها از امارات و جلوگیری از ورود و خروج آنها و صدور فرمان‌هایی به شهروندان اماراتی برای ترک قطر و بستن حریم هوایی و دریایی امارات به روی دوحه است.

امارات، عربستان سعودی، بحرین و مصر از ژوئن 2017، روابط دیپلماتیک و مناسبات اقتصادی خود با قطر را قطع و آن را به حمایت از تروریسم متهم کردند.

پس از این تصمیم دولت امارات شهروندان قطری را به صورت دسته جمعی اخراج و ورود آن‌ها به این کشور را ممنوع کرد.

واکنش هیئت دفاع از دولت قطر به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری

رئیس هیئت دفاع از دولت قطر در واکنش به این حکم دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد که این حکم رعایت انصاف در حق قطری‌هایی بود که از اقدامات امارات متضرر شده بودند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.