برای اولین در چنین سطحی، یک هیأت عالی‌رتبه تجاری عصر امروز وارد اربیل شد و قرار است با مقامات کردستان عراق از جمله «نیچروان باریزانی» دیدار کند.

بنا بر اعلام شبکه رووداو، « علی سندی» وزیر برنامه‌ریزی و «نوزاد هادی» استاندار اربیل از این هیأت که شامل 30 تاجر و مسئول اقتصادی عربستانی است در فرودگاه استقبال کردند.

استاندار اربیل در این خصوص گفته است که هدف از این سفر، گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان اربیل و ریاض است.

او افزود: «عربستان در بازسازی عراق شریک و سهیم است، علاوه بر این روابط مستحکمی با اقلیم کردستان دارد و ما راه‌های گسترش روابط را با هیأت سعودی بررسی خواهیم کرد.»

سایت خبری کردستان24 نیز در این خصوص نوشته است که این سفر پس از اعلام تمایل «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی برای افزایش روابط اقتصادی با اربیل صورت می‌گیرد و هیأت اقتصادی سعودی قرار است راههای افزایش سرمایه‌گذاری در منطقه کردستان را بررسی کند.

روابط میان عربستان و منطقه کردستان عراق، علی رغم اراده شدید دو طرف برای توسعه روز افزون، همواره تحت تأثیر روابط ریاض و بغداد بوده است. با این حال «مسعود بارزانی» در دی ماه 93 در سفری به ریاض، به گرمی مورد استقبال قرار گرفت و از آن پس مقدمات افتتاح سرکنسولگری عربستان در اربیل چیده شد و سرانجام یک سال بعد، رسما افتتاح شد.

در همان ایام و ابتدای شروع به کار سرکنسولگری عربستان در اربیل، منابع داخلی عراق از تمایل عربستان به اعطای کمک‌های مالی به اقلیم کردستان خبر دادند و «عبدالمنعم عبدالرحمن صالح» کنسول سعودی در اربیل گفت که کشورش کردستان را تنها نمی‌گذارد.

تا کنون بارها خبرهایی از عزم عربستان برای کمک اقتصادی به منطقه کردستان مخابره شده است اما به علت فشارها و مخالفت‌ها از جانب محافل سیاسی بغداد، این امر حداقل به طور رسمی صورت نگرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.