این روزها قیمت سکه طرح جدید در شرایطی افزایش پیدا می‌کند که عرضه پایین آمده است و به گفته‌ی فعالان این بازار، کسانی که سکه‌های پیش‌فروش سه ماهه را تحویل گرفتند از عرضه آن در بازار خودداری کردند. از روز ۲۶ تیرماه که پیش‌فروش سکه‌های سه ماهه آغاز شد، ابتدا قیمت‌ها روند نزولی گرفت اما از بعدازظهر همان روز ورق برگشت و مشاهده شد که سکه‌های پیش‌فروش به بازار تزریق نشده است. ظاهرا احتکار در این بازار غالب شده و نبض اقتصاد ایران در دست خریداران سکه و ارز قرار دارد. ظاهرا درگیری‌های لفظی بین روسای جمهور ایران و آمریکا در بازارهای سکه و ارز اثرگذار بوده است.

سکه ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان!

صبح امروز که قیمت‌ها را از رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر گرفتیم، سکه ۳ میلیون و ۳۶۶ هزار تومان بود.بعد ازظهر به ۳ میلیون و ۴۵۲ هزار تومان رسید. با این حساب حالا سکه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان حباب دارد. ظاهرا دستگیری و برخورد با نوسان‌گیران هم نتایج مثبتی را در پی نداشته است. رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر در پاسخ به علت افزایش قیمت سکه و تاثیر سخنان رییس جمهوری بر بازار گفت: عملکرد و سیاست‌گذاری‌ها باعث شده این روزها قیمت طلا و سکه افزایش داشته باشد. افزایش قیمت ارز هم طبیعتا بر قیمت طلا و سکه اثرگذار است، چراکه طلا فلزی است که اگر یک نفس هم کم و زیاد شود، می‌تواند در قیمت آن تغییر ایجاد شود.

قیمت سکه آتی به مرز ۴ میلیون تومان رسید

سکه طلا در بورس کالای ایران در سه نماد دی، آبان و شهریور در قالب معاملات آتی مورد معامله قرار می‌گیرد که کمترین قیمت آن مربوط به سکه آتی تحویل شهریور ماه است که به تازگی به بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. در حال حاضر قیمت سکه تمام بهار آزادی در بازار آتی سکه در بورس کالا در نماد تحویل دی ماه سال ۱۳۹۷ به بیش از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است، همچنین قیمت سکه آتی تحویل آبان ماه قیمت ۳ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان را تجربه می کند.

مردم در بانک‌ها چقدر سپرده دارند؟

یکه‌تازی دلار و طلا در شرایطی رقم خورده که همه‌ی کارشناسان، علت آن را سودهای موهوم بانکی و رشد لجام‌گسیخته‌ی نقدینگی به مرز ۱۵۳۰ هزار میلیارد تومان باعث اوضاع آشفته‌ی فعلی شده و نقش سخنان ترامپ در این تلاطم، کمتر از عملکرد سیستم بانکی است. بخش عمده‌ای از نقدینگی را سپرده‌های مردمی در بانک‌ها تشکیل می‌دهد  در آخرین آمار مربوط به سال گذشته حجم نقدینگی به مرز ۱۵۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. از این رقم حدود ۱۴۸۵ هزار میلیارد تومان آن مربوط به مجموع سپرده‌هایی است که مردم در قالب سپرده‌های بلندمدت و کوتاه مدت در بانک‌ها قرار داده‌اند. این در حالی است که در این دوره مجموع سپرده اضافه شده به حجم سپرده‌های بانکی حدود ۲۷۱ هزار میلیارد تومان بوده که رقم اضافه شده در مقایسه با چند سال گذشته با اینکه بیشتر بوده اما درصد رشد آن کاهش دارد.

سود هزاران میلیاردی دلالان از سامانه نیما!

طبق دستورالعمل ارزی دوم اردیبهشت از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری، ارز حاصل از صادرات و واردات در قالب سامانه نیما مدیریت می‌شود و شرکت‌های پتروشیمی هم متعهد شدند ارز خود را در این سامانه وارد کنند، اما حالا با گذشت حدود سه ماه از این تصمیم نارضایتی شرکت‌های پتروشیمی که عنوان می‌کنند سامانه نیما فسادآور است و باعث ضرر پتروشیمی و سود دلالان می‌شود به گوش می‌رسد.

در فضای توزیع رانت شفافیت معنا ندارد

"نمی‌توان رانت ایجاد کرد و به افراد گفت که محض رضای خدا از رانت استفاده نکنید چرا که اساسا نباید رانت به وجود آوریم". این صحبت را امروز عباس آخوندی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ در صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران مطرح کرده است. آخوندی این را هم گفت که " سیاست گذار به خاطر پیامدهایی که اصلاحات ساختاری دارد حاضر به اصلاح ساختار نیست. سیاست گذار نه فقط در این دولت بلکه در سه دهه گذشته تمایلی به اصلاح ساختاری نداشته است؛ ." متن کامل صحبت‌های وزیر ساختمان دادمان را در این لینک بخوانید.

پردیس در قحطی بودجه!

حالا که صحبت از وزیر راه و شهرسازی شد، سری هم به پروژه مسکن مهر پردیس بزنیم؛  پرتقاضاترین سایت مسکن مهر در وادی "خشکسالی منابع" دولتی گرفتار شده و بیم آن می رود که به عنوان پایلوتی برای ارزیابی وعده‌های مسوولان، بی اعتمادی گسترده‌ای را در سطح جامعه ایجاد کند. حداقل ۸۲ هزار خانواری که متقاضی دریافت  مسکن در این شهر هستند هنوز مجاب نشده‌اند که چرا بودجه لازم برای اتمام طرحی که دولت قبل وعده اتمام ۱۸ ماهه آن را داده بود با گذشت شش سال، جدی گرفته نمی شود. البته ساخت بناها تقریبا تمام شده اما از آنجا که دولت تصمیم ندارد خانه‌های مردم را بدون انشعابات و مدرسه و درمانگاه و مسجد و پارک تحویل دهد، تاکنون موفق نشده بیش از ۲۵ هزار واحد را افتتاح کند. جمع رقم‌هایی که برای تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی پردیس از سال ۱۳۹۵ تا کنون اختصاص یافته حدود ۳۴۶ میلیارد تومان می‌شود که حتی در صورت تحقق کامل، با رقم حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز پردیس فاصله بسیاری دارد. گفته می شود در شرایط فعلی ساخت و ساز پردیس به رکود نزدیک می شود.

پرونده قیمت بنزین در آینده باز است

پرونده بنزین همواره روی میز دولت باز است و تقریبا هر ماه یک‌بار گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد تصمیمی که دولت می‌خواهد درباره آینده سوخت در کشور اتخاذ کند، مطرح می‌شود. گزینه‌های احتمالی بین دونرخی کردن، سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت سوخت می‌چرخد و فعلا با الزام استفاده از کارت سوخت، احتمال سهمیه‌بندی از همه قوی‌تر است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.