«سایمون جنکینز» در مقاله‌ای که امروز در گاردین منتشر شد، افزود: اینکه ترامپ تهران را به‌عنوان دولت مافیایی بخواند و درعین‌حال رهبران کره شمالی و روسیه را دوست خود تلقی کند خارج از عرف است. گویا پس از دیپلماسی محرمانه او با ولادیمیر پوتین و کیم جونگ اون، ترامپ راحت‌تر با زبان خصومت سخن می‌گوید. جدی‌تر از آن اینکه تحریم‌های آمریکا پس از خروج این کشور از برجام آغاز خواهد شد و بر اساس آن معاملات مالی با تهران متوقف و کل صادرات نفت ایران تحریم می‌شود.

نویسنده گاردین افزود: هرچند فشارهای آمریکا حکومت ایران را تغییر نخواهد داد و واشنگتن هم حاکم دنیا نیست اما این مساله قطعاً جریان میانه‌رو در ایران را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. 

این روزنامه‌نگار انگلیسی یادآورشد: ترامپ از فضای مجازی برای تغییر نرم روابط بین‌الملل استفاده می‌کند. او زبان دیپلماسی را که برای کاهش تنش و درگیری استفاده می‌شود به زبان تهدید و تحقیر تغییر داده است. بر همین اساس دنیا ترجیح می‌دهد تا او را جدی نگیرد و نقطه‌ای گذرا در صفحه رادار تلقی کند. 

نویسنده گاردین همچنین خروج آمریکا از برجام را نگران‌کننده خواند و افزود:رهبران اروپایی برای جلوگیری از غرق شدن این توافق &#۳۹;بایستی زودتر دست‌به‌کار شوند&#۳۹;

&#۳۹;سایمون سیدال&#۳۹; دیگر مقاله نویس گاردین نیز در یادداشتی افزود:اظهارات حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران که به آمریکا هشدار داده بادم شیر بازی نکند ترامپ را تحریک کرده است. دست‌کم ترامپ تا مدتی می‌تواند حواس‌ها را از مشکلات داخلی کشورش دور کند. او در پیامی توئیتری نوشته است که ایران منتظر پیامدهای آن باشد، اظهاراتی که یادآور تهدید سال گذشته او علیه کره شمالی است اما او بعد موضع خود را کاملاً تغییر داد و پس از دیدار با اون از او تمجید کرد.

سیدال نوشت: اما اکنون معقول نیست که تصور کرد &#۳۹;ترامپ به صدا درآمده&#۳۹; و اظهارات ضد ایرانی او یک تهدید شفاهی است. آمریکا به‌واسطه نفوذ عربستان سعودی که در خاورمیانه با ایران چالش قدرت دارد، و دولت دست راستی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل که این کشور را تهدیدی علیه موجودیت خود می‌داند، فشار زیادی را علیه تهران وارد کرده است.

روزنامه‌نگار انگلیسی یادآورشد: اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا این پرسش را مطرح می‌کند که آیا او در دیدار با پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در هلسینکی به توافقی دراین‌باره دست‌یافته است؟ نتانیاهو نیز بر رهبران آمریکا و روسیه فشار آورده تا حضور ایران در سوریه را کاهش دهند.

سیدال نوشت : ترامپ که اشتیاق زیادی برای رویارویی نظامی دارد، به اظهارات رئیس‌جمهوری ایران بند کرده است. اما روحانی در اظهارات خود گفته است: آمریکایی‌ها باید خوب بفهمند که صلح با ایران مادر صلح‌ها و جنگ با ایران مادر جنگ‌هاست. 

مقاله نویس گاردین ادامه داد: صدام حسین رئیس‌جمهوری پیشین عراق هم در سال ۱۹۹۱ وعده &#۳۹;مادر جنگ‌ها&#۳۹; را با آمریکا داده بود. اما روحانی که شخصیتی میانه‌رو به شمار می‌رود قصد تهدید آمریکا را نداشت. بلکه اظهارات او را می‌توان پیشنهادی برای گفت‌وگو استنباط کرد.

این روزنامه‌نگار انگلیسی همچنین اظهارات ضد ایرانی دیروز &#۳۹;مایک پمپئو&#۳۹; وزیر امور خارجه آمریکا را در کنار توئیت ترامپ قرارداد و نوشت: ترامپ و پمپئو با تهدید به تغییر حکومت ایران جریان میانه در این کشور را تضعیف و چشم‌انداز رویارویی نظامی را نزدیک‌تر می‌کنند.

نشریه ایندیپندنت همچنین در گزارشی به اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری ایران و آمریکا پرداخت و نوشت که رابطه میان دو کشور اکنون به پایین‌ترین حد ممکن رسیده است. این نشریه انگلیسی افزود: بااین‌حال مفسران معتقدند که رویارویی نظامی میان دو کشور امری بعید به نظر می‌رسد.

ایندیپندنت افزود: مقام‌های آمریکایی می‌گویند که قصد تغییر حکومت ایران را ندارند و تحریم‌ها ازآن‌جهت است که تهران برنامه هسته‌ای خود را کاملا متوقف و از شبه‌نظامیان در لبنان، سوریه و یمن حمایت نکند.

رئیس‌جمهوری آمریکا یکشنبه‌شب در صفحه توئیتر شخصی خود با حروف بزرگ در واکنشی انفعالی به هشدارهای همین روز روحانی رئیس جمهوری ایران که تاکید کرده «آمریکایی ها باید خوب بفهمند صلح با ایران مادر صلح ها و جنگ با ایران مادر جنگ هاست&#۳۹;، نوشته بود: هرگز و هیچگاه دوباره آمریکا را تهدید نکنید.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه پیام توئتیری خود با خشم افزود: ما کشوری نیستیم که گفته های خشونت آمیز شما را تحمل کنیم.

روحانی رئیس جمهوری کشورمان روز گذشته (یکشنبه) در همایش روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه، با بیان این نکته که توطئه آخر آمریکا، تلاش برای خسته کردن ملت ایران است، تصریح کرد: بدانید، ملت ایران آقاست و هرگز نوکر کسی نخواهد شد. 

وی با یادآوری اینکه «تنگه های زیادی داریم، تنگه هرمز فقط یکی از آنهاست»، افزود که قادر نیستید ایرانیان را علیه امنیت و منافع ایران تحریک کنید. 

رئیس جمهوری کشورمان افزود: به ملت ایران اعلام جنگ می کنید و دم از حمایت می زنید؟ در همه منطقه پهن شده اید، معنای حرف هایتان را بفهمید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.