علی‌اصغر یوسف‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا،‌ اظهار کرد: یکی از وظایف و تکالیف مجلس در کنار نظارت، قانون‌نویسی است که سه مسیر برای آن پیش‌بینی شده؛ یا به شکل طرح و با امضای ۱۵ نماینده، یا به شکل لایحه از طریق دولت و یا شورای عالی استان‌ها در مجلس مطرح می‌شود.

وی افزود: البته نمی‌شود در مقایسه مجالس تعداد قوانین را ملاک قرار داد، ولی به هر حال این موضوع قابل بررسی است. در دو سال اول مجلس دهم یعنی از خرداد سال ۹۵ تا خرداد ۹۷ جمعا ۱۱۲ فقره قانون در مجلس تصویب و به رییس‌جمهور ابلاغ شده است البته از این میان ۱۰۹ قانون مصوب مجلس دهم بوده و سه قانون از دوره نهم به عنوان برگشتی شورای نگهبان مطرح بوده است. همچنین ۱۰۹ قانون از سوی رییس‌جمهور و سه قانون از سوی رییس مجلس ابلاغ شده است.

این نماینده مجلس یادآور شد: از ۱۱۲ قانون مصوب مجلس در دو سال گذشته، ۹۱ قانون به علت عدم نیاز به آیین‌نامه اجرایی در مسیر اجرا قرار گرفته ولی ۲۱ فقره قانون نیازمند تصویب آیین‌نامه اجرایی و سایر مقررات مانند اساسنامه یا بخشنامه یا برنامه و طرح اجرایی بوده است. در این ۲۱ فقره، ۱۶۳ آیین‌نامه باید نوشته می‌شد.

این عضو هیات رییسه مجلس با بیان اینکه «کمیسیون اقتصادی با ۲۵ قانون و کمیسیون قضایی با ۲۰ قانون بیشترین فعالیت را در حوزه قانونگذاری داشته‌اند» تصریح کرد: البته قوانین مادر مثل برنامه ششم و بودجه ۹۶ و ۹۷ نیز در این بین بوده است.

یوسف‌نژاد با بیان اینکه «در قوانینی که نیازمند آیین‌نامه است در صورت عدم تدوین آیین‌نامه، قانون اجرایی و موثر نیست»، اظهار کرد: در واقع آیین‌نامه‌های اجرایی مکمل قوانین محسوب می‌شود و وقتی تدوین و تصویب نمی‌شود عدم اجرای قوانین و بی‌اعتنایی و عدم تحقق اهداف قانونگذار را در پی خواهد داشت.

به گفته وی، طی دو سال گذشته از میان ۱۶۳ فقره آیین‌نامه‌ای که باید تدوین و تصویب می‌شد، تنها ۳۲ آیین‌نامه اجرایی یعنی ۲۰ درصد کل آیین‌نامه‌ها به تصویب رسیده و ۱۳۰ فقره تصویب نشده است که از این میان ۱۱۷ فقره یعنی ۷۲ درصد مقررات لازم‌التصویب هیات وزیران زمانش گذشته است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه «در صورت نبود آیین‌نامه، قانون به صورت ناقص اجرا می‌شود یا تنها بخشی از آن اجرایی می‌شود»، اضافه کرد: قوانین مربوط به اساسنامه پست انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از المپیک، اداره مدارس غیردولتی، احکام دائمی برنامه، احیای تالاب‌ها، هوای پاک، حمایت از هنرمندان صنایع دستی و حمایت از حقوق معلولان از جمله قوانینی است که در آن دولت مکلف به تصویب آیین‌نامه بوده و وقتی آیین‌نامه‌ای ندارند، اجرایی نمی‌شود.

یوسف‌نژاد اضافه کرد: وقتی از دولت در این باره سوال می‌شود معمولا می‌گویند تعدادی از آیین‌نامه‌ها را تهیه کردیم و در کمیسیون‌های دولت در دست بررسی است ولی خیلی از دستگاه‌ها مقدمات تهیه پیش‌نویس را هم انجام ندادند مثل برنامه ششم که بیش از یک سال از تصویب آن گذشته و قرار بود ۵۸ فقره آیین‌نامه در آن تصویب شود ولی تا الان هشت فقره بیشتر تصویب نشده است در حالیکه ۴۸ فقره مهلت تصویبش گذشته است، همچنین در مورد بودجه ۹۶ قرار بود ۳۲ آیین‌نامه نوشته شود که تنها هشت مورد آن تصویب شده است.

این عضو هیات رییسه مجلس در پایان با بیان اینکه «عدم تدوین آیین‌نامه‌های قوانین موجب هدررفت انرژی در مجلس و بین کارشناسان می‌شود»، اضافه کرد: در این شرایط نوعی فرصت‌سوزی اتفاق می‌افتد و بهره‌وری کاهش می‌یابد. به نظر می‌رسد هم دولت باید تلاش کند آیین‌نامه‌های لازم را هر چه سریعتر تدوین و تصویب کند و هم مجلس با تصویب شفاف قوانین آنها را منوط به آیین‌نامه نکند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.