گاردین گزارش داد، هیات انتخاب جایزه من‌بوکره از میان رکورد ۱۷۱ اثر متقاضی در نهایت ۱۳ رمان را در فهرست نامزدهای اولیه این جایزه مهم ادبی قرار دادند که از تاریخ اول اکتیر ۲۰۱۷ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۸ در ایرلند و یا بریتانیا منتشر شده‌اند. 

از نکات بارز نامزدهایاولیه  بوکر ۲۰۱۸ به عنوان مهم‌ترین جایزه ادبی بریتانیا، نامزد شدن رمان «سابرینا» اثر «نیک دراناسو» است که اولین رمان مصوری است که در تاریخ ۵۰ ساله این رویداد ادبی به جمع نامزدها راه می‌یابد. 

«قاپیدن» نوشته «بلیندا بوئر» (بریتانیا)، «مرد شیری» نوشته «آنا برنز» (بریتانیا)، «سابرینا» اثر «نیک دراناسو» (آمریکا)، «ولاشنگات سیاه» نوشته «اسی ادوگیان» (کانادا)، «در شهر دیوانه و خشن ما» اثر «گای گونارانته» (بریتانیا)، «همه چیز آن زیر» نوشته «دیزی جانسن» (بریتانیا)، «اتاق مارس» نوشته «راشل کوشنر» (آمریکا)، « آب درمانی» از «سوفی مکینتاش» (بریتانیا)، «جنگ نور» از «مایکل اونداتیه» (کانادا)، «فرا داستان» نوشته «ریچارد پاورز» (آمریکا)، «برداشت طولانی» اثر «رابین رابینسون» (بریتانیا)، «مردم عادی» از «سالی رونی» (ایرلند) و «از یک دریای پست وآرام» نوشته «دونال رایان» (ایرلند)، ۱۳ اثری هستند که فهرست اولیه نامزدهای جایزه بوکر در سال ۲۰۱۸ قرار گرفتند. 

نامزدهای بوکر ۲۰۱۸

جایزه «من بوکر» که اولین‌بار در سال ۱۹۶۹ برگزار شد، ویژه همه آثار نوشته شده از سراسر جهان به زبان انگلیسی است که در بریتانیا و ایرلند منتشر شده باشند. این اولین سالی است که آثار منتشر شده در  ایرلند نیز واجد شرایط رقابت در این جایزه ادبی شده‌اند. 

انتهای پیام 

 این جایزه بیش از ۴۰ سال فقط به نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع، انگلیسی‌ها و ایرلندی‌ها تعلق می‌گرفت، اما از سال ۲۰۱۴ با وضع قوانین متفاوت، تمام آثار نوشته‌شده به زبان انگلیسی‌ حق شرکت در آن را پیدا کرده‌اند. زمانی که تصویب شد نویسندگان آمریکایی هم حق شرکت در این رقابت‌ها را دارند، جانجال‌های زیاد به ‌پا شد و برخی به «آمریکایی» شدن این جایزه اعتراض کردند. «پل بیتی»  و «جورج ساندرز» دو نویسنده آمریکایی هستند که در سال‌های اخیر موفق به کسب این جایره شده‌اند.

نامزدهای نهایی جایزه بوکر ۲۰۱۸ روز ۲۰ سپتامبر اعلام می‌شوند و برنده نهایی نیز روز ۱۶ اکتبر معرفی می‌شود. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.