بحث تشکیل کمیته تعامل بین دولت و حامیانش در بهارستان، ۲سال پیش و در زمان تاسیس فراکسیون امید به دولت پیشنهاد داده شده وروحانی هم از آن استقبال کرده بود.

کمیته تعامل فراکسیون امید و دولت الگو برداری ازروابط مجلس پنجم و دولت ششم است که با هدف پیشبرد برنامه‌های دولت و گره گشایی ازمطالبات مردمی مورد تفاهم رئیس‌جمهور و فراکسیون امید – متشکل از حامیانش دربهارستان – قرار گرفته است.

بحث تشکیل کمیته تعامل بین دولت و حامیانش در بهارستان، 2سال پیش و در زمان تاسیس فراکسیون امید به دولت پیشنهاد داده شده وروحانی هم از آن استقبال کرده بود اما به‌رغم اصرار فراکسیون امید و گذشت 2سال از طرح این پیشنهاد، دولت تمایلی برای رسمیت بخشیدن به آن از خود بروز نداده بود و این ایده در حد همان پیشنهاد مغفول مانده بود.

محمد علی وکیلی، نماینده تهران و عضو هیأت رئیسه مجلس که دیروز مهمان دفتر روحانی بود به همشهری خبر داده است: پس از نشست بدون رودر بایستی امیدی‌ها با روحانی بر تشکیل این کمیته برای رفع بسیاری از سوءتفاهمات، همگرایی و پاسخگویی به مطالبات مردم تأکید شد و عزم دولت و فراکسیون امید برای به ثمر نشاندن آن کاملا جدی است.

دیروز سرانجام طلسم یکساله دیدار فراکسیون امیدی‌ها با حسن روحانی شکست و آنها راس ساعت 8:30صبح در دفتر رئیس‌جمهور مهمان خود‌خوانده دولت شدند. در ابتدای نشست دیروز هیأت رئیسه فراکسیون امید با رئیس‌جمهور، امیدی‌ها در مقام شاکی بودند و روحانی در مقام شنوای انتقادهای امیدی‌ها. به همین دلیل بود که نقدهای بی‌پرده و صریح نمایندگان از رویه روحانی را نشانه گرفت اما وقتی روحانی در مقام میزبانی که سیبل انتقادات شده بود، زبان به شرح وضعیت گشود، امیدی‌ها به تنهابودن رئیس‌جمهور در کابینه‌اش معترف شدند.

عدم‌ارتباط دولت با بدنه فراکسیون امید، بی‌توجهی رئیس‌جمهور در راس دولت به برخی وعده‌های انتخاباتی‌اش، عدم‌به‌کارگیری نخبگان در دولت، عدم‌ارتباط شفاف و بی‌واسطه دولت با مردم، برخی انتصابات نادرست در استان‌ها، ضعف عملکرد برخی وزرا و مدیران ارشد اجرایی، بروز نارضایتی‌های مردم در حوزه سیاست داخلی و آموزشی، عدم‌خروجی مناسب طرح دولت در اختصاص 5/1میلیارد برای اشتغال‌زایی و...از جمله مهم‌ترین گلایه‌های مطرح شده از سوی نمایندگان به روحانی بود.

وکیلی با بر شمردن موارد فوق به‌عنوان محور گلایه‌ها و انتقادات نمایندگان ازعملکرد دولت دوازدهم و شخص رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با همشهری ادامه می‌دهد: بحث ترمیم کابینه از دیگر نکاتی بود که در نشست مورد بررسی قرار گرفت. نکته مهم در سخنان نمایندگان در ترمیم کابینه این بود که دولت بحث ترمیم را به چهره‌های اقتصادی یا حوزه‌های اختصاصی‌اش تنزل ندهد و این ترمیم را به دیگر حوزه‌ها نیز سرایت دهد و گزینه‌هایی را جایگزین مدیران فعلی کند که جامعه پذیر باشند و خروجی این ترمیم برای جامعه محسوس باشد. به‌زعم وکیلی، این دغدغه نمایندگان مورد توجه روحانی قرار گرفت و اجمالا از آن استقبال کرد.

گفت وگوی روحانی و عارف درباره رفع حصر

در نشست دیروز دفتر رئیس‌جمهور، نوبت که به موضوع رفع حصر رسید، به‌دلیل ورود محمدرضا عارف به بحث، نشست، بی‌تعارف‌تر شد. نا‌گفته‌هایی از عملکرد دولت در این مورد برای نخستین بار خبر ساز شدند؛ اقداماتی که تاکنون بین دایره نزدیکان رئیس‌جمهور درپاستور نا گفته باقی مانده بود. در این‌باره وکیلی به همشهری خبر داده است که به آقای روحانی گفته شد که وعده شما درباره رفع حصر مغفول مانده و رسیدگی به این موضوع به‌عنوان یکی از وعده‌های شما مورد پیگیری مردمی است که به شما رأی داده‌اند، روحانی پاسخ داده که من وعده رفع حصر را ندادم چرا که تحقق آن در حیطه وظایف رئیس‌جمهور نیست. نماینده تهران به نقل از روحانی ادامه می‌دهد که من درزمان انتخابات اعلام کردم با حصر مخالفم و برای رفع آن گام برمی‌دارم چنانکه همواره پیگیر آن بوده و هستم اما روند پیگیری را خبری نکرده‌ام چون می‌دانستم نتیجه معکوس خواهد داشت. در بحث رفع حصر و وعده مغفول‌مانده روحانی، محمد‌رضا عارف وارد بحث می‌شود و می‌گوید که ما در فراکسیون امید موضوع رفع حصر را با روسای قوای دیگر و چهره‌ها و مسئولانی که مستقیم یا غیرمستقیم در آن تأثیر‌گذار بوده‌اند دنبال کرده‌ایم اما موفق نشدیم از شما به‌عنوان رئیس شورای‌عالی امنیت ملی و رئیس قوه مجریه وقت دیدار بگیریم و معتقدیم شما به‌عنوان رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی امنیت ملی آنچنان که باید موضوع رفع حصر را پیگیری نمی‌کنید. وکیلی می‌گوید: به‌دنبال طرح گلایه عارف، روحانی مدعی شد که درمورد رفع حصر تذکرات کتبی را به مسئولان مرتبط داده اما بنا به مصالحی این اقدامات را خبری نکرده است.

تنهایی روحانی در کابینه‌اش

در ادامه نشست و در پی شرح دغدغه‌های اعضای فراکسیون امید حاضر در این نشست قریب به 3ساعته، حسن روحانی در مقام پاسخگویی برآمد و از رویه فراکسیون امید در قبال برنامه دولت گلایه کرد. عدم‌تصویب لایحه اصلاح ساختار دولت ازجمله مواردی بود که رئیس‌جمهور به صراحت از آن انتقاد کرد و تصویب آن را در پیشبرد منویات و برنامه‌های دولت ضروری و تأثیر‌گذار دانست. وکیلی گفت: روحانی در بخشی دیگر از سخنان از انفعال حاکم بر کابینه پرده برداشت و برای ما محرز شد که روحانی در دولت خودش بسیار تنهاست، چرا که کابینه او را مهره‌هایی تشکیل می‌دهند که تعصبی به برنامه‌ها و آرمان‌های دولت ندارند.

چه کسانی به دفتر روحانی رفتند؟

نشست فراکسیون امیدی‌ها با حسن روحانی شامل جمع کوچکی از نمایندگان می‌شد؛ محمدرضا عارف، علی مطهری، محمدرضا تابش، محمد علی وکیلی، فاطمه سعیدی، علی نجفی خوشرودی، احمد مازنی، علیرضا رحیمی، ‌الیاس حضرتی، بهرام پارسایی، عبدالکریم حسین‌زاده از نمایندگان حاضر در این نشست بودند. محمود واعظی و حسینعلی امیری نیز روحانی را در این نشست همراهی کردند.

روحانی: دولت ایستاده است

رئیس‌جمهور با اشاره به ضرورت تقویت هماهنگی و همدلی هرچه بیشتر دولت و مجلس، بر تلاش مضاعف همه مسئولان در راستای توجه به مطالبات و رفع مشکلات مردم و کشور در شرایط کنونی تأکید کرد. به گزارش ایسنا، حسن‌روحانی صبح دوشنبه در نشست صمیمی با رئیس و اعضای هیأت رئیسه فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه آرمان، گفتمان و اهداف دولت تدبیر و امید با فراکسیون امید مجلس بسیار نزدیک بوده و منجر به شکل‌گیری تعاون و همکاری مثبتی در راستای حل مشکلات مردم و توسعه کشور در سال‌های اخیر شده است، اظهار داشت: امروز کشور و ملت ایران با شرایط جدیدی روبه‌رو شده است که ایجاب می‌کند مسئولان بیش از هر زمان دیگری با همدلی و همکاری برای عبور از مشکلات و پاسخگویی به نیازهای جامعه تلاش کنند. رئیس‌جمهور ضمن تقدیر از حمایت‌های فراکسیون امید مجلس از برنامه‌های دولت، به تشریح مهم‌ترین مسائل حوزه سیاست خارجی و اقتصاد پرداخت و گفت: در شرایط ویژه‌ای که امروز به‌واسطه خروج یکجانبه آمریکا از برجام با آن مواجه هستیم، مدیریت شرایط برای گذر از این دوران و حفظ امید به آینده در کشور بسیار حائز اهمیت است و باید بکوشیم تا مردم نسبت به آینده، هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشند.

روحانی با اشاره به اینکه شرایط و اقتضائات فعلی، گسترش تعامل و همکاری بیش از پیش مجلس و دولت در موضوعات مختلف را ضروری می‌سازد، خاطرنشان کرد: امروز تعاون و ارتباط دولت و مجلس باید برای دستیابی به اهداف مهم و سامان دادن به برخی مشکلات کشور شکل بگیرد تا بتوانیم در کنار هم کار بزرگی را در تاریخ سیاسی ایران رقم بزنیم. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت تدبیر و امید همچنان مصمم پای وعده‌های خود به مردم در دوران انتخابات ایستاده و برای عملی کردن قول‌هایش تلاش می‌کند، آمار مثبت در زمینه اشتغال، فقرزدایی، صادرات غیرنفتی، درآمدهای عمومی دولت و اختصاص 20برابری بودجه عمرانی در 4 ماهه سال‌جاری را که با وجود شرایط و مشکلات خاص سیاسی و اقتصادی محقق شده، گواه بخش مهمی از آنها دانست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.