در این دیدار که در محل دفتر ترزا می  برگزار شد، طرفین در زمینه روابط دوجانبه، امور دفاعی، منطقه‌ای و سیاست خارجه رایزنی کردند.

دو طرف درباره اهمیت همکاری‌های تجاری به‌ویژه قرارداد خرید جنگنده‌های تایفون ، به ارزش بیش از ۶ میلیارد پوند گفت‌وگو کردند. 

قطر در دسامبر ( آذر / دی) سال گذشته، توافقنامه‌ای با انگلیس در زمینهٔ خرید ۲۴ فروند جنگنده از نوع یورو فایتر تایفون امضا کرد.

این قرارداد به ارزش ۶.۶۲ میلیارد دلار با شرکت انگلیسی بی .‌ای .‌ئی سیستمز (BAE Systems) منعقدشده است.

بر اساس گزارش‌ها ، دولت قطر برای تأمین هزینه این جنگنده‌ها در صدد استقراض است. 

این دومین توافقنامه دفاعی است که دوحه از زمان آغاز بحران در منطقه خلیج‌فارس به امضا رساند.

بحرانی که از خردادماه ۹۶ میان عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر ایجادشده، همچنان ادامه دارد. چهار کشور عربی با متهم کردن قطر به حمایت‌ از تروریسم روابط دیپلماتیک خود را با دوحه قطع و این کشور را تحریم کردند.

به عقیده کارشناسان، انگلیس با بهره‌برداری از اختلافات کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس، این قرارداد تسلیحاتی بزرگ را با دوحه به امضا رسانده است.

در جریان دیدار امروز (سه‌شنبه) سران انگلیس و قطر توافق کردند که تلاش‌ها برای مقابله با تروریسم را افزایش داده و با ریشه تروریسم و ایدئولوژی آن مقابله کنند.

آنها همچنین ضرورت همکاری برای حافظت از قوانین بین‌الملل و ایستادگی در برابر اقدامات بی‌ثبات کننده را مورد تأکید قراردادند.

موضوع برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از دیگر مسائلی بود که در این دیدار مورد توجه قرار گرفت و نخست‌وزیر انگلیس آمادگی کشورش را برای ارائه خدمات تخصصی، اعلام کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.