«جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با «جولی بیشاپ»، وزیر خارجه استرالیا، «ماریس پاین»، وزیر دفاع این کشور و «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا شرکت کرد. 

«متیس» در بخشی از این کنفرانس خبری، در پاسخ به سوالی درباره ایران گفت: «درباره ایران، فکر می‌کنم آنچه باید مورد بررسی قرار دهیم نفوذ مخربی است که ایران دائماً در سراسر منطقه نشان داده است.»

وزیر دفاع آمریکا در ادامه با لحنی توهین‌آمیز، «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه را «قاتل» خطاب کرد و مدعی شد او تنها به دلیل حمایت ایران در قدرت مانده است. 

سوریه از سال ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی و خشونت‌های مرگبار بوده است. بسیاری از مردم و مأموران امنیتی در درگیری‌های این کشور از آن زمان کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، قدرت‌های غربی و متحدان آنان در منطقه به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه‌نظامیان و گروه‌های افراطی در حال مبارزه با دولت در سوریه حمایت می‌کنند. 

متیس مدعی شد: «مهم‌ترین دلیل ماندن بشار اسد قاتل در قدرت این است که ایران، پشت او ایستاده، تقویتش کرده و تأمین مالی‌اش کرده است.»

وی در ادامه ایران را به ایفای نقش مخرب و دامن زدن به خشونت‌ها در یمن و بحرین متهم کرد و گفت: «وقت آن است که ایران خودش را اصلاح کند و به عنوان یک کشور مسئول از خودش مسئولیت نشان دهد.»

متیس در ادامه ادعاهای خود درباره ایران گفت: «نمی‌توان در جایگاه یک سازمان انقلابی که مصمم به صادر کردن تروریسم و خرابکاری در سراسر منطقه است، کماکان بی‌مسئولیتی نشان داد. رئیس‌جمهور (ترامپ)، اخیراً این را مشخص کرد که آنها در مسیر نادرستی قرار دارند.»

جمهوری اسلامی ایران همواره اتهامات کشورهای غربی درباره ایفای «نقش مخرب» در منطقه را رد کرده است.

این اتهامات در حالی مطرح می‌شوند که دولت‌های سوریه و عراق بارها نقش ایران در مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه را ستوده‌اند.

«متیس» در بخش دیگری از این کنفرانس خبری درباره همکاری‌های نظامی میان ارتش‌های آمریکا و روسیه در سوریه اظهارنظر کرد. او گفت که ارتش‌های دو طرف، عملیات‌هایشان را با یکدیگر هماهنگ نمی‌کنند. 

وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد: «در خصوص سوریه، کاری که ما با فدراسیون روسیه انجام می‌دهیم، تنش‌زدایی از عملیات‌هایمان است؛ با آنها هماهنگ نمی‌کنیم.»

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.