اتمام دوره مدیریتی علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال و حضور مهدی تاج با وعده و وعیدهای رنگارنگ درباره حل و فصل مشکلات ابتدایی تیم ملی از جمله پوشاک این تیم، موجب امیدواری حداقلی جامعه فوتبال شد. تاج همان طور که قول داده بود مشکل البسه تیم ملی را حل کرد اما سبک و سیاق او برای حل مشکل عدم کیفیت لباس تیم ملی متفاوت از سبک روز دنیا بود. در واقع تاج به جای پیدا کردن اسپانسر، دست به جیب شد و حتی برای جام جهانی هم که شرکت‌های بزرگ دنیا به دنبال عقد قرارداد با تیم‌های ملی می‌روند، فدراسیون فوتبال ایران از منابع مالی خود هزینه کرد تا تیم ملی پوشاک آدیداس را به تن کند.

نکته مهم در این همکاری، پافشاری فدراسیون فوتبال به استمرار خرید لباس از آدیداس بود و فدراسیون به هیچ وجه حاضر به بررسی پیشنهاد سایر شرکت‌های بزرگ دنیا را نداد تا هر طور شده تیم ملی آدیداس به تن کند؛ گویی فقط این شرکت لباس با کیفیت تولید می‌کند و لاغیر.

با این وجود قرارداد خرید پوشاک از آدیداس، با اتمام جام جهانی به پایان رسیده و به گفته تاج، آدیداس برای ادامه همکاری خواهان مذاکره شده اما آدیداس با توجه به مشکلاتی نظیر ورود و فروش البسه در ایران و تبادلات ارزی قطعا چنین تمایلی نخواهد داشت و به نظر می‌رسد همکاری دو طرف به پایان رسیده است.

هر چه هست، فعلا تیم ملی قراردادی با آدیداس ندارد و می‌توان گفت که جام جهانی آخرین فرصت همکاری دو طرف بوده است و از این پس اگر مشکل تحریم‌ها مانع همکاری با برندها نامدار دیگر نشود، حداقل می‌توان امیدوار بود که موضوع اسپانسری البسه تیم‌های ملی فوتبال ایران حل شود.

حدود یک سال و نیم قبل، یکی از اعضای کمیته بازاریابی فدراسیون درباره رد پیشنهاد پوما برای تامین البسه تیم ملی گفته بود که این شرکت آلمانی اسپانسر اسرائیل است و به همین دلیل درخواست آنها رد شده اما درست چند ماه بعد از همکاری ایران و آدیداس، این شرکت به جای پوما، لباس اسرائیل را تامین کرد و این بار خبری از مصاحبه این مسئول نبود.

خواه و ناخواه، با حذف آدیداس، فدراسیون فوتبال دست از سر پافشاری برای خرید لباس از آدیداس بر می‌دارد و شاید بتواند با شرکت دیگری قرارداد اسپانسری منعقد کند و چند هزار تومان – و شاید چند میلیون تومان - عاید فدراسیون ایران شود.

به نوعی اهالی فوتبال ایران باید از آدیداس تشکر کنند که موجب شده فدراسیون برای جام ملت‌های آسیا نگاهی هم به پیشنهاد سایر شرکت‌ها داشته باشد و از پتانسیل تیم ملی فوتبال بعد از درخشش در جام جهانی و فروش خوب پوشاک تیم ملی در روسیه به نفع این تیم و فوتبال ایران استفاده کند.

امید است که این موضوع نیز از سوی مدیران فوتبال ایران به فال نیک گرفته شود و آنها جدی به دنبال اسپانسری واقعی برای البسه تیم ملی باشند نه خرید پوشاک از یک برند مطرح بدون هیچ عایدی.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.