تغییر کابینه موضوعی است که در اردیبهشت ماه با انتقاد رئیس جمهور از وزرای ناامید و مأیوس، مدتی فضای رسانه ای را به خود مشغول کرد اما در نهایت اتفاقی نیفتاد. چند ماهی گذشت تا آنکه دوباره زمزمه هایی غیررسمی ترمیم کابینه در محافل سیاسی مطرح شد. هفته گذشته رئیس دفتر رئیس جمهور به طور رسمی از تغییر برخی اعضای کابینه خبر داد. از آن روز به بعد بازار گمانه زنی در حوزه رسانه ای و فضای مجازی داغ است. حتی اخباری هم درباره سهم خواهی جناح ها منتشر شد.

بر همین اساس با عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات گفتگو نشستیم. او سهم خواهی اصلاح طلبان از حسن روحانی را در موضوع اصلاح کابینه رد کرد و یادآور شد: خواسته اصلاح طلبان و جبهه اصلاحات این است که وزیر کاردان و کارآمد و هماهنگ با گفتمان انتخاباتی رئیس جمهور برای ترمیم کابینه انتخاب شود.

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با عبدالله ناصری را در ادامه بخوانید.

****

هفته‌هاست که بحث ترمیم و اصلاح کابینه در محافل خبری مطرح می شود، از نگاه افکارعمومی بخواهید بررسی کنید، چه توصیه ای به رئیس جمهور دارید؟

تغییرات در کابینه حداقل کاری است که آقای روحانی باید بکند و می تواند انجام دهد چون جامعه منتظر این اتفاق است. البته این تغییرات باید منطقی و جدی باشد که انتظارات عمومی را برآورده کند. به هر صورت بخشی از بحران اقتصادی ناشی از سیاست های غلط و بی تدبیری مسئولان مربوطه بود. مردم این وضعیت اقتصادی اخیر را دیدند و نسبت به مدیریت تیم اقتصادی دولت ابهام و مسئله دارند. نخبگان هم به طور جدی معتقدند تیم اقتصادی دولت، کارآمد نیست و لذا حداقل کاری که آقای روحانی باید انجام دهد تغییر و اصلاح تیم اقتصادی دولت است چون این کار ذهنیت مردم را درباره ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت کمرنگ تر می کند.

آقای واعظی اعلام کرد «تغییرات کابینه اقتصادی هم است»، معنای دیگر این حرف آن می شود که در حوزه های دیگر هم شاید تغییراتی را شاهد خواهیم بود، به نظر شما چنین ضرورتی وجود دارد؟

شاید عموم جامعه کمتر به آن رسیده باشند اما کنشگران و فعالان سیاسی و اقتصادی ریشه خیلی از بحران ها و مسائل اقتصادی را در مسائل سیاسی و اجتماعی می دانند تا این واقعیت باور نشود حتما اتفاق خاصی در حوزه اقتصاد نخواهد افتاد. تحول فضای سیاسی و اجتماعی اتفاقاتی را در کشور رقم می زند و دستاورد اقتصادی را بیشتر خواهد کرد. اما ظاهرا آقای روحانی و دولتمردان او به این جمع بندی نرسیدند که خیلی از مسائل و نابسامانی های اقتصادی ریشه در مسائل سیاسی و اجتماعی دارد. اگر دولت از ابتدا می‌توانست با انتصاب یک وزیر همسو با گفتمان انتخاباتی آقای روحانی در وزارت کشور، توسعه سیاسی را شکل دهد، امروز شاهد این اتفاقات اقتصادی نبودیم. در ۵ سال عقب مانده گی در حوزه توسعه سیاسی، حتما تأثیرات اقتصادی خود را دارد.

اینکه آقای واعظی گفت «تغییر کابینه در حوزه غیر اقتصادی هم خواهد بود»، یعنی شامل وزرای فرهنگ و آموزش هم می شود؟

آنچه حوزه نخبگان و کنشگران انتظارش را دارند تغییر در حوزه وزارت کشور است که البته این اتفاق را خیلی بعید می دانم چون آقای روحانی چنین باوری ندارد بنابراین اقدامی در این حوزه نخواهد کرد. آقای صالحی نیز در حوزه فرهنگ و ارشاد عملکرد قابل دفاعی دارد اما شایعه مطرح، در حوزه وزارت علوم بود. من به عنوان معلم دانشگاه، تلقی ام آن است که گرچه آقای غلامی محدودیت هایی در عملکرد داشت اما در مجموع نسبت به این دولت وزیر مورد رضایت دانشگاهیان است و حتما از آقای فرهادی پرتلاش تر عمل کرد. البته رنگ و لعاب اصلاح طلبی آقای غلامی با توجه به سوابقش نسبتا پررنگ است بنابراین امکان دارد بعضی از جریاناتی دولت و همراهان آقای روحانی مثل حزب اعتدال و توسعه که رویکرد مخالف اصلاحات در آنها پررنگ است بدشان نیاید این تغییر و تحول هم اتفاق بیفتد. یعنی آقای غلامی را هم عوض کنند که البته این یکی از ناشی گری ها خواهد بود چون در این فضا و شرایط فعلی، دانشگاه و دانشجو و استاد در مجموع از آقای غلامی رضایت نسبی دارند.

در واقع معتقدید در اصلاح و ترمیم، رویکرد اصلاح طلب‌زدایی از کابینه اعمال می شود؟

این را نمی خواهم بگویم اما اگر وزرای اصلاح طلب تغییر کنند، مثلا آقای غلامی کنار گذاشته شود و وزیری ضعیف تر بیاید، حتما برداشت درستی است که آقای روحانی به سمت اصلاح طلب زدایی از کابینه رفته است.

آقای رئیس جمهور در اردیبهشت ماه از وزرای مأیوس و ناامید خود گلایه ای کرد، آیا در این تغییر و تحولات کابینه، به نظر شما تمام وزرای مأیوس کنار گذاشته می شوند یا برخی آنها برای عبور از وضعیت سخت ناشی از تهدیدها و تحریم های خارجی در کابینه می مانند؟

اینکه کدام وزیر مأیوس تلقی می شود نمی دانم چون تعیین و تفکیک وزرای مأیوس و امیدوار خیلی سخت است. 10 ماهی است که در بخشی از جامعه تلقی یاس نسبت به عموم دولت ایجاد شده و تقریبا دیدگاه نخبگان، دانشگاهیان و کنشگران این است که خیلی دولت بی تفاوت عمل می کند بنابراین تشخیص منظور آقای روحانی از اینکه کدام وزیر می تواند مأیوس و ناامید توصیف شود، سخت است.

اصلاح طلبان از تغییرات کابینه سهم می خواهند؟

خیر، به هیچ وجه. اصلاح طلبان از اول هم این مسئله را به آقای روحانی گفتند و صادقانه بر سر وعده شان با آقای روحانی ایستادند. بحث اصلاح طلبان فقط کارآمدی و هماهنگی کابینه با گفتمان انتخاباتی آقای روحانی است چون سابقه سیاسی آقای روحانی اصولگرایی بود اگر گفتمان اصولگرایی را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ اعلام می کرد حتما رأی نمی آورد بنابراین تنها خواسته اصلاح طلبان و جبهه اصلاحات این است که وزیر کاردان و کارآمد و هماهنگ با گفتمان انتخاباتی رئیس جمهور برای ترمیم کابینه انتخاب شود. اصلاح طلبان هیچ سهمی از آقای روحانی را نمی خواهند. البته از آنجاکه مسائل اقتصادی، موضوع اول جامعه شده، می توان گفت اصلاح طلبان در شرایط فعلی به کارآمدی در حوزه اجرایی، اقتصادی و برنامه ریزی اولویت می دهند تا مسائل حوزه فرهنگی و اجتماعی.

به نظر شما در مجموع با تغییر و ترمیم کابینه تحرکی در بدنه دولت رخ خواهد داد؟

امیدوارم این طور شود اما به شخصه خیلی خوشبین نیستم. اگرچه معتقدم مطالبه اجتماعی برای تغییر کابینه باید صورت گیرد ولی معتقدم اگر آقای روحانی تغییرات جدی در رفتار مدیریتی، مواضع و رویکرد خود ندهد، با تغییر وزرا خیلی اتفاق خاصی نمی افتد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.