هیل گزارش داد، میچ مک کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنا در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره برنامه کاخ سفید برای دعوت از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به آمریکا گفت: من می‌توانم تنها درباره کنگره صحبت کنم و من و رئیس کنگره آشکارا اعلام کردیم که پوتین در کنگره مورد استقبال قرار نخواهد گرفت.

اظهارات مک کانل پس از این مطرح شد که سخنگوی وی چند روز پیش اعلام کرد هیچ برنامه‌ای برای دعوت پوتین به کنگره در جریان سفرش به واشنگتن وجود ندارد.

پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در اظهاراتی روز سه‌شنبه اعلام کرد: ما مطمئنا وی را دعوت نخواهیم کرد.

رهبران کنگره به طور معمول روسای خارجی که به واشنگتن سفر می‌کنند را برای بازدید از کنگره دعوت می‌کنند. به طور مثال امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در جریان سفرش به واشنگتن در ماه آوریل در کنگره سخنرانی کرد.

مخالفت جمهوری‌خواهان با بازدید پوتین از کنگره آخرین سری از اختلافات میان جمهوری‌خواهان و کاخ سفید درباره مساله روسیه است.

در چند روز گذشته ترامپ اظهارات متناقضی درباره روسیه بیان کرده است.

وی ابتدا در کنفرانس خبری مشترک با پوتین در هلسینکی از محکوم کردن مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ خودداری کرد اما سپس اظهارات خود را پس گرفت و گفت، منظور وی این بوده است که او یافته‌های جامعه اطلاعاتی کشورش مبنی بر دخالت مسکو در انتخابات ۲۰۱۶ را می‌پذیرد.

مک کانل درباره احتمال مداخله روسیه در انتخابات پیش‌روی کنگره و توئیت اخیر ترامپ در این باره گفت: من فکر می‌کنم همه ما می‌دانیم که روسیه در آخرین انتخابات مداخله داشته است اما سوال این است که آیا آنها دوباره این کار را انجام می‌دهند. بهتر است روسیه از تلاش برای برهم زدن روند انتخابات ما دست بردارد.

وی ادامه داد: روسیه آخرین بار اینکار را انجام داد. بهتر است آنها دیگر این کار را انجام ندهند. من می‌خواهم این موضوع را آشکارا اعلام کنم‌.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.