به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان در راستای پیگیری این طرح با کاردار سفارت روسیه در بیروت دیدار کرد.

وی حریری را در جریان سفر چند روز آتی نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه و معاون وزیر خارجه و نماینده وزارت دفاع به بیروت برای بررسی طرح بازگشت آوارگان سوری به کشورشان گذاشت.

به گفته منابع آگاه الکساندر زاسپکین، سفیر روسیه در لبنان ریاست مرکز بازگشت آوارگان سوری از لبنان به کشورشان را برعهده دارد.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که سفارتخانه‌های روسیه در این راستا با نهاداهی دیپلمات برخی کشورهای خارجی دراین راستا همکاری می‌کنند.

وی درباره تعداد آوارگان سوری گفت: لبنان تأکید دارد که تعداد واقعی آوارگان سوری در خاکش ۹۷۶ هزار نیست بلکه ۱.۵ میلیون تن است و ۲۰۰ هزار نیز به صورت غیرقانونی در لبنان هستند. همچنین ۳۰ هزار سوری که در جنگ علیه ارتش سوریه شرکت کردند می‌خواهند در لبنان بمانند و بقیه نیز می‌خواهند قبل از بازگشت به اوضاعشان رسیدگی شود.

دفتر اطلاع‌رسانی حریری نیز اعلام کرد که سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف پیشنهادات وزارت خارجه روسیه را پیگیری می‌کند و از تلاش‌ها برای بستن صفحه "آوارگی سوری‌ها" و بازگشت آوارگان استقبال می‌کند.

حریری نقشه راه وزارت دفاع روسیه برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را پیگیری می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.