آنتون خلوپکوف روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آمریکا با خروج از برجام این واقعیت را اثبات کرد که شریک قابل اعتمادی برای مذاکره نیست و هر توافقی که حاصل شود، ممکن است از آن شانه خالی کند. 

کارشناس روس با بیان اینکه ترامپ در محاسبات خود در مورد ایران اشتباه کرده است، اضافه کرد: ایران با کره شمالی تفاوت اساسی دارد و آمریکا نمی تواند اقدامات برای فشار بر پیونگ یانگ را در مورد تهران نیز بکار گیرد.

خلوپکوف افزود: توییت نویسی ترامپ و تهدید وی علیه ایران در مورد این کشور موثر نخواهد بود. مقام های ایرانی نظر صریح خود را در مورد سیاست های آمریکا اعلام کرده اند.

رئیس مرکز امنیت و انرژی روسیه خاطرنشان کرد: ایران تحت فشارهای آمریکا سیاست های خود را در منطقه تغییر نخواهد داد زیرا از اقدامات و توطئه های واشنگتن اطلاع دارد.

وی ادامه داد: هدف اصلی سیاست های کاخ سفید تجزیه شماری از کشورهای منطقه خاورمیانه و تحت کنترل گرفتن این کشورها است.

کارشناس روس گفت: گروه های تروریستی ابزار آمریکا برای پیشبرد این راهبرد هستند و آمریکا همانند سناریوی لیبی می خواهد از این راه بر کشورهای بیشتری در منطقه کنترل داشته باشد.

وی افزود: به همین دلیل ایران این شرایط را نمی پذیرد و مقابله تهران با طرح های آمریکا در منطقه و جلوگیری از گسترش دامنه نفوذ تروریست ها هدفی راهبردی از سوی ایران است.

رئیس مرکز امنیت و انرژی روسیه با بیان اینکه برجام توافق مناسبی برای رفع نگرانی ها و اختلافات درباره برنامه هسته ای ایران بود، اظهار داشت: هدف آمریکا چیز دیگری است و نگرانی از فعالیت های هسته ای تهران ادعایی بیش نبود. 

خلوپکوف تاکید کرد: آمریکا بیش از یک دهه از موضوع فعالیت های هسته ای ایران برای اعمال فشار بر این کشور استفاده کرده است حال آنکه بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی به وضوح نشان داد که ایران در مسیر دستیابی به سلاح اتمی حرکت نمی کند و مدیر کل آژانس همکاری کامل ایران برای رفع سوء تفاهم ها را تایید کرده است.

کارشناس روس در پایان گفت: مقام های آمریکایی این موضوع را پنهان نمی کنند که علاوه بر فعالیت های هسته ای ایران مطالبات دیگری از تهران دارند و به همین دلیل ترامپ در پی عقد توافق دیگری با ایران است اما با توجه به سیاست مستقل تهران و غرور ملی مردم این کشور، بسیار بعید به نظر می رسد که این کشور شرایط تحمیلی آمریکا را تحت فشار و زورگویی واشنگتن بپذیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.