ترامپ با این ادعا که چین سال گذشته(۲۰۱۷)، ۵۱۷میلیارد دلار از آمریکا درآمد کسب کرده است، افزود آنها در تلاش خود، شرورانه عمل کرده اند.
ترامپ در توئیت دیگری نوشت: آمریکا در سال گذشته در روابط تجاری با شریکان خود 817 میلیارد دلار زیان کرده و این پرسش را مطرح کرده است که آیا ما باید با ادامه این وضع، اجازه دهیم که کشاورزان و کشورمان غارت شوند.
وی درادامه این توئیت افزود: هربار که سیاستمداری ضعیف، متوقف شدن مذاکرات تجاری و استفاده از تعرفه ها برای مقابله با تعرفه های ناعادلانه شریکان را درخواست می کند، برایم این پرسش مطرح می شود که چه فکری در سر دارد. 
او شامگاه سه شنبه به وقت محلی درتوئیتی نوشت:(ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا)[نماینده] اتحادیه اروپا چهارشنبه برای مذاکره درخصوص توافقی تجاری به واشنگتن می‌آید. من پیشنهادی دارم که هم ایالات متحده و هم اتحادیه اروپا، تمامی تعرفه‌ها، موانع و یارانه‌ها را حذف کنند! اینگونه بازار آزاد و تجارت عادلانه خواهیم داشت. 
دولت آمریکا خردادماه بصورت یک طرفه تعرفه ۲۵درصدی برای واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی بر واردات آلومینیوم وضع کرده وهشدار داده بود که این تعرفه ها را به واردات خودرو از اروپا تعمیم خواهد داد.
ترامپ پیش از این نیز متحدانش در اتحادیه اروپا را «دشمن» خوانده و گفته است که به نظرم ما دشمنان بسیاری داریم و باتوجه به عملکرد اتحادیه اروپا در روابط بازرگانی با ما، آنها دشمن ما هستند؛ اظهاراتی که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اروپا را وادار می کند تا بگوید اگر اروپا دشمن است، ترامپ چه کسی را دوست می داند. 
او ازیک سو«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان را به خاطر مشارکت در خط لوله نورداستریم، وابسته به انرژی روسیه و «اسیر» مسکو خوانده و سیاست های مهاجرتی او را به تمسخر گرفته و ازسوی دیگر می گوید از روابط خیلی خوبی با صدراعظم و مناسباتی عالی با آلمان برخوردار هستیم. 
رئیس جمهور آمریکا پیش از این با تشبیه کشورش به قلک بزرگی که مورد هجوم متحدانش قرار می گیرد، کشورهای دیگر را متهم کرد که آمریکا را مورد سرقت قرار می دهند.
اودرتوئیتی نوشته است:«اعمال تعرفه ها، عالی ترین اقدام است»وبرخی کشورها رفتار غیرعادلانه ای در زمینه مسائل تجاری با آمریکا داشته اند.
ترامپ به فاصله کمی بعد از ماه ها اظهارات جنجال برانگیز که به تشدیدگمانه زنی ها درباره به راه افتادن جنگ تجاری منجر می شود در آستانه دیدارش با یونکر، پیشنهاد جدیدی را ارائه می دهد که همه به اصطلاح دستاوردهای گذشته اش را به باد می دهد. 
«دونالد توسک»رییس شورای اروپا نیزکه ظاهرا اعتمادش به ترامپ را از دست داده است گفت: با داشتن شریکی مثل ترامپ دیگر نیازی به دشمن نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.