ورزش بانوان در سال‌های اخیر بیش از گذشته مورد توجه جامعه قرار گرفته‌است. با این حال شاید هنوز برای برخی دور از ذهن باشد که برخی از بانوان هم‌وطن ما در رشته ورزشی موتورسواری به فعالیت مشغولند. جسارت، شهامت و البته پشتکار سه آیتمی بوده که سبب شده تا این افراد دست به چنین انتخابی بزنند. سمانه حمیدی یکی از نخستین زنانی است که نه تنها رشته موتورسواری را انتخاب کرد بلکه در راه رسیدن به هدفش از پیچ و خم‌های بسیاری نیز عبور کرد. او در تحریریه ایسنا از راهی که پیمود تا به امروز رسیده، صحبت کرد.

سمانه حمیدی در خصوص استارت فعالیتش در رشته موتورسواری، اظهار کرد: رشته تخصصی من اسب سواری بود، زمانیکه با اسب به طبیعت می‌رفتم، مردان موتورسواری را می‌دیدم که به آنجا می‌آیند، حتی یک نفر از سوارکاران در رشته موتورسواری هم فعالیت داشت و موتورش را در مجموعه سوارکاری نگهداری می‌کرد، با آن فرد در مورد موتورسواری مشورت کردم، اما گفت موتورسواری رشته‌ای مردانه است و به درد خانم‌ها نمی‌خورد، با شنیدن این حرف بیشتر مصمم شدم زیرا می‌خواستم ثابت کنم هیچ فرقی بین من و او نیست. 

وی با بیان اینکه این صحبت‌ها بیشتر مرا تحریک کرد تا پیگیر این رشته بشوم و بتوانم خودم را ثابت کنم، افزود: از طریق هیئت موتورسواری استان پیگیری کردم و گفتند چنین چیزی برای بانوان نداریم. از راهنمایی و رانندگی استان برای گواهی‌نامه موتورسواری بانوان پرسیدم، گفتند گواهینامه به بانوان نمی‌دهم، زیرا در کشور قانونی در این خصوص وضع نشده‌است.

وی عنوان کرد: رشته موتورسواری یک رشته کاملا ورزشی است و ما فقط در پیست فعالیت می‌کنیم و پوشش کاملی داریم که حتی کسی قادر به تشخیص اینکه چه جنسیتی داریم، نیست.

وی ادامه داد: در نهایت با پیگیری‌هایی که انجام دادم با فروشگاهی که بتوانم موتور و لباس مخصوص آن را بخرم، آشنا شدم. در آنجا هم به من گفتند هیچ جایی برای آموزش بانوان وجود ندارد و باید پنهانی فعالیت کنی، اما من به دنبال به رسمیت شناخته شدن این رشته برای بانوان بودم.

حمیدی اظهار کرد: از سال ۹۳ موتور سواری را به صورت جدی شروع کردم، زمانی که شبکه‌های مجازی توسعه پیدا کرد با موتور و با حجاب کامل عکس گذاشتم، بسیاری از خانم‌ها و حتی مسئولین دیدند و خوششان آمد. تا اینکه با پیگیری‌های من و چند تن از بانوان در شهرهای دیگر کشور، ۱۴ مرداد ماه سال ۹۵ مجوز موتورسواری بانوان از وزارت ورزش و جوانان در پیست‌های مخصوص بانوان صادر شد و رئیس هیئت استان خراسان رضوی پیست مخصوص موتور سواری بانوان را در مجموعه ورزشی ثامن‌الائمه در اختیار ما گذاشت. در حال حاضر روزها دوشنبه و جمعه در آنجا تمرین می‌کنیم و حتی بازدیدکنندگان هم خانم‌ها هستند.

سرپرست پیست موتورسواری بانوان استان خراسان‌رضوی با بیان اینکه اولین زن موتورسواری هستم که در استان خراسان رضوی فعالیت خود را شروع کرد، گفت: با وجود علاقه زیادی که به اسبم داشتم اما برای تامین هزینه موتور خود مجبور شدم اسبم را بفروشم تا تجهیزات این رشته را خریداری کنم.

مسئول پیست موتورسواری بانوان مشهد با بیان اینکه ۲۲ مدرک داوری، مربیگری و مدرسی رشته‌های مختلف ورزشی را دارم، اظهار کرد: اولین مسابقه رسمی موتورسواری بانوان در استادیوم آزادی در سال ۹۵ برگزار شد و بعد از آن هم مسابقات دیگر در سایر استان‌ها برگزار شد که در همه این مسابقات بانوان خراسانی با هزینه شخصی اعزام می‌شدند و مقام میآوردند. در ۲۲ بهمن سال گذشته هم مسابقات قهرمانی کشور در تهران برگزار شد و از ۳۰ شرکت‌کننده ۴ نفر از استان خراسان‌رضوی اعزام شدند و من مقام دوم را کسب کردم.

وی با بیان اینکه با موتور کراس در شهر اجازه رفتوآمد نداریم  و موتورهای ما فقط برای پیست است، اظهار کرد: گواهینامه نداریم، اما کارت عضویت موتور داریم. موتورهای ما پلاک نمی‌شود و محدود به داخل پیست است. وقتی من به دنبال موتورسواری بودم در ابتدا مانع شدند اما الان تقدیر هم می‌کنند، مسلما مرور زمان لازم است تا فرهنگ و دیدگاه مردم و مسئولین تغییر کند. دوچرخه‌سواری در گذشته برای بانوان ممنوع بود اما در حال حاضر یک خانم راحت دوچرخه سواری می‌کند و حتی بانوان دوچرخه‌سوار استان در مسابقات بین المللی مقام دارند؛ اگر در هر رشته ای جا و مکان آن درست نشان داده شود قطعا پیشرفت وجود خواهد داشت.

حمیدی با تاکید بر اینکه ما در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم و اگر با حفظ حجاب اسلامی قدمی برداریم قطعا پیروز خواهیم شد، عنوان کرد: ما نشان دادیم حجاب برای ما محدودیت نیست و اگر شرع و عرفی که برای ما تعیین شده را رعایت کنیم در همه شرایط می‌توانیم هم پای مردان باشیم، پس ما هم می‌توانیم با حفظ شئونات فعال باشیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر حمایت مسئولین هیئت موتور سواری و اتومبیل‌رانی استان نبود پیست و عناوین قهرمانی نبود و این موفقیت‌ها به دست نمی‌آمد، افزود: هنوز از طریق اداره کل پیگیری خاصی انجام نشده است  و بیشتر از طرف مربیان و مسئولین هیئت حمایت می‌شویم.  تنها شهر در کشور هستیم که پیست اختصاصی بانوان داریم و این پیست را خود بانوان تعمیر کردند.

وی در خصوص حمایت معاون بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی از ورزش بانوان گفت: زمانیکه در برج سلمان مشهد، نمایشگاه موتور برگزار شد، غرفه داشتیم. در آن مکان بود که سروری را دیدم. ایشان برای اولین بار آنجا با بانوان موتورسوار استان آشنا شدند و از ما خواستند فعالیت خود را رسانه‌ای کنیم تا فرق بین ما و کسی که بدون مجوز موتورسواری می‌کند و  ناهنجاری‌ ایجاد می‌کند، مشخص شود.

وی در خصوص هزینه های این رشته تصریح کرد: برای آموزش اولیه با هزینه‌ای بین ۲ تا ۵ میلیون می‌توان یک موتور معمولی با تجهیزات خریداری کرد، اما در بخش حرفه‌ای رشته بسیار گرانی است؛ موتور حرفه ای بالای ۸۰ میلیون تومان قیمت دارد و همه هزینه‌ها شخصی است. بالا رفتن دلار شرایط را سخت‌تر کرده است،هزینه استهلاک موتور زیاد است و اتفاقات غیر قابل پیش بینی میافتد و به خاطر دلار هزینه ها چند برابر شده‌است، زیرا تجهیزات ما از خارج کشور می‌آید.

حمیدی در خصوص حمایت اسپانسر تاکید کرد: زمانیکه فعالیت‌ما رسانه‌ای نشود، قطعا اسپانسری هم نخواهدآمد، بزرگترین مشکل ما موضوع مالی است که نیاز به کمک، هم از طرف مسئولین و هم از طرف اسپانسرها داریم. استعدادهای خوبی داریم اما مباحث مالی سبب می‌شود عقب بیافتند. در بخش آقایان اسپانسر هست، اما در بانوان چون فراگیر نشده، هنوز کسی سرمایه‌گذاری نکرده است.

وی در خصوص فعالیت شهرستان‌ها در بخش بانوان ادامه داد: در مسابقه استانی که ۱۸ اسفند ماه سال گذشته در مشهد برگزار شد، تعدادی از شهرستان‌های استان مثل تایباد و سبزوار هم در این رشته شرکت کردند و مقام‌هایی را کسب کردند. هم اکنون بانوان در شهرستان‌ها هم فعال هستند.

وی تصریح کرد: هنوز برای مسابقات بین‌المللی اعزام نداشتیم اما فدراسیون اعلام کرد از امسال هر کس مقام بیاورد به مسابقات برون مرزی اعزام خواهد شد. متاسفانه فدراسیون بسیار دیر اطلاع رسانی می‌کند. همچنین بعضا اتفاق می‌افتد که مسابقات در دقیقه ۹۰ کنسل می‌شود.

این بانوی موتورسوار مشهدی در خصوص برخورد خانواده‌اش پس از آگاهی از علاقه دخترشان به این رشته تصریح کرد: خانواده من مخالف صددرصد موتورسواری‌ام بودند و مثل دیگران تصور ذهنی بدی از این رشته داشتند. اولین واکنش پدر و مادرم "همین مونده لات بشی"  بود، زیرا ذهنیت‌شان از موتورسواری تک چرخ زدن در خیابان و کیف قاپی بود. خوشبختانه امروز که پیشرفت من را می‌بینند، حمایتم می‌کنند.

اسماعیلی: تا یک سال و نیم خانواده‌ام نمی‌دانستند موتورسواری می‌کنم

نیکا اسماعیلی دیگر بانوی موتورسوار مشهدی در ادامه این گفت‌وگو به خبرنگار ایسنا، گفت: ۳ سال است که حرفه‌ای موتورسواری می‌کنم. البته از ابتدا به موتورسواری علاقه بسیار زیادی داشتم و جمعه ها برای دیدن موتورسواری آقایان به به پیست میرفتم تا اینکه پیگیر شدم خودم بتوانم به عنوان ورزشکار وارد شوم. در ابتدا می‌گفتند اصلا خانم موتورسوار نداریم  و در مشهد چنین موضوعی عملی نمی‌شود.

وی ادامه داد: با پیگیری‌هایی که انجام دادم در نهایت خانم حمیدی را به من معرفی کردند و من توانستم موتورسواری حرفه‌ای را شروع کنم. سالی که موتورسواری را شروع کردم هیچ بودجه‌ای نداشتم و روزهایی بود که حتی هزینه بنزین هم نداشتم اما از طرف مسئولین هیئت به خوبی حمایت می‌شدم.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه ورزش ما پایه‌ای است و اگر حمایت شویم مقام‌های بهتری به دست می‌آوریم، اظهار کرد: امیدواریم از این رشته برای بانوان مانند مردان حمایت شود تا شاهد پیشرفت بیشتر بانوان موتورسوار کشور در عرصه بین‌المللی باشیم.

وی در خصوص خانواده خود عنوان کرد: خانوده ام تا یک سال و نیم در جریان موتورسواری من نبودند تا اینکه برای اعزام به مسابقات قهرمانی کشور به آنها گفتم و خوشبختانه مقام آوردم. الان پیگیر مسابقات و تمریناتم هستند و حمایت می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.