رویترز گزارش داد، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی در بیانیه ای که از سوی وزارتخانه متبوعش منتشر شد، اعلام کرد حوثی ها صبح روز چهارشنبه به دو نفتکش بسیار بزرگ عربستان در دریای سرخ حمله کردند که یکی از آنها متحمل خسارات جزئی شد.

در این بیانیه آمده است: عربستان سعودی تمامی صادرات نفت از تنگه باب المندب را بلافاصله و تا زمانی که وضعیت مشخص شده و ترانزیت دریایی از این آبراه ایمن شود، متوقف خواهد کرد.

یمن که به مدت سه سال است هدف حملات ائتلاف به رهبری عربستان قرار دارد، در دهانه جنوبی دریای سرخ واقع شده که یکی از مهمترین مسیرهای تجاری در دنیا برای نفتکشها است. این نفتکشها زمانی که از خاورمیانه به سوی کانال سوئر می روند، از نزدیکی سواحل یمن عبور می کنند.

عمده صادرات که از طریق کانال سوئز و خط لوله سومد انجام می گیرد نیز از تنگه باب المندب عبور می کند.

طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، حدود ۴.۸ میلیون بشکه در روز نفت و فراورده های نفتی در سال ۲۰۱۶ از طریق این آبراه به اروپا، آمریکا و آسیا حمل شدند.

تنگه باب المندب که دریای سرخ را به خلیج عدن متصل می کند، تنها ۲۰ کیلومتر وسعت دارد و صدها کشتی که از آن عبور می کنند را به اهداف آسانی تبدیل می کند.

وزارت انرژی عربستان اعلام کرد دو نفتکشی که هدف حمله قرار گرفتند، متعلق به شرکت بحری (Bahri) بودند و یکی از این نفتکشها متحمل خسارت جزئی شد.

فالح گفت: دو میلیون بشکه ظرفیت هر یک از این نفتکشها در زمان حمله پر بود و این نفتکشها برای صادرات نفت عازم بودند. این حملات هیچ مصدومی یا لکه نفتی منجر به خسارات زیست محیطی فاجعه آمیز نداشت. در حال حاضر تلاشها برای منتقل کردن نفتکش آسیب دیده به نزدیکترین بندر سعودی در جریان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.