مرتضی ایمانی‌راد در کانال تلگرامی خود درباره حباب سکه نوشت: مدت زیادی است که قیمت سکه حباب دارد. در یک سال گذشته قیمت سکه با قیمت دلار آمریکا در بازار ایران دارای همبستگی بسیار زیادی است (براساس محاسبات انجام شده در موسسه بامداد این همبستگی بیش از ۹۰ درصد است.)

در نتیجه قابل پیش‌بینی است که وقتی نرخ دلار در ایران بالا می‌رود، قیمت سکه هم افزایش می‌یابد. این رابطه سال‌هاست که در اقتصاد ایران کار می‌کند، ولی پدیده جدید در اقتصاد ایران وجود حباب در قیمت سکه طلا در مدتی طولانی و آن هم به میزانی بسیار بالا است. حباب محاسبه شده در موسسه از پایان خرداد تا پایان تیر در هیچ روزی منفی نبوده است و در کمترین میزان خود به ۱۰۰ هزار تومان ( تنها در یک روز) رسیده و در بیست و نهم تیرماه این حباب به بیش از ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. حتی روند کاهشی طلا در بازار جهانی هم نتوانسته است این حباب را تخلیه کند.

دلیل وجود این حباب به طور عمده تابع وضعیت بازار ارز  است. هر چه ریسک معامله کردن در بازار ارز بالا برود، تقاضای سوداگری به سمت سکه سرازیر می‌شود و چون بازار ارز به اندازه کافی عمل آزادانه ندارد و داشتن دلار و یا معامله کردن آن هم از ریسک نسبتا بالایی برخوردار است، در نتیجه جایی که دلار نمی‌تواند بازی آزادانه داشته باشد، این ماموریت را به طلا می‌دهد و لذا تقاضا‌های تخلیه نشده در بازار دلار به سمت بازار طلا منتقل می‌شود و نتیجه آن حبابی است که به طور مستمر در سکه طلا شکل می‌گیرد. از طرف دیگر، تغییرات دلار و طلا در چند ماه گذشته بیشتر ناشی از موضع‌گیری‌های سیاسی در ارتباط با تحریم‌ها افزایش داشته است و بنابراین بخش مهمی از حباب موجود در سکه را می‌توان به میزان تنش‌های سیاسی نسبت داد.

خلاصه بحثم این است که می‌توان از حباب موجود در سکه دو استفاده خوب کرد. اول این‌که وقتی حباب در حال افزایش است، دلار در بازار آزاد امکان بالایی در افزایش دارد و دوم اندازه این حباب می‌تواند به عنوان التهاب‌سنج سیاسی کشور مورد استفاده قرار گیرد. در نتیجه اگر شاخص را ۱۰۰ بگیریم و ۲۵ تیر را هم ملاک بگیریم، شاخص در ۲۵ تیر ۱۰۰ خواهد شد، در ۲۶ تیر شاخص به ۱۸۴ و در ۲۷ تیر به ۱۹۳ و در ۲۹ تیر به ۲۳۱ می‌رسد. طبیعی است که بعد از این افزایش دلار به یک‌باره سرعت گرفت و به بالای ۹ هزار تومان رسید.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.