سه منبع آگاه اعلام کردند: شرکت نفتی هندوستان پترولیوم (HPCL) خرید نفت از ایران را پس از آنکه شرکت‌های بیمه‌ای پوشش بیمه‌ای کشتی را نپذیرفتند لغو کرد.

شرکت‌های بیمه‌ای به دلیل تحریم‌های آمریکا نتوانستند بیمه کشتی حامل نفت را بپذیرند.

شرکت HPCL به عنوان سومین پالایشگاه بزرگ دولتی هند بیمه خود را در اوایل ماه جولای تجدید کرده اما براساس سیاست جدید این بیمه‌گر اتفاقاتی که برای کشتی‌های حامل نفت ایران می‌افتد را پوشش نمی‌دهد.

منابع آگاه که نخواست نامشان فاش شود، اعلام کردند: این پالایشگاه در نظر داشته تا یک میلیون بشکه نفت ایران را به تانگر «سوئزمکس» بارگیری کند اما پس از آنکه نتوانست آن را به خریداران دیگر بفروشد، خرید را لغو کرد.

هند دومین کشور بزرگ خریدار ایران پس از چین است و احتمالاً پالایشگاه‌های کشور خرید نفت از ایران را به دلیل مشکلات بیمه‌ای کاهش دهند.

این منبع آگاه با بیان اینکه شرکت HPCL قادر به خرید نفت از ایران نخواهد بود، گفت:‌در ماه جولای سیاست بیمه‌ای سالانه هند پس از آنکه آمریکا در ماه می اعلام کرد که از برجام خارج می‌شود، بازبینی شد و شرکت HPCL با مشکلات بیمه‌ای مواجه شد. 

واردات نفت این شرکت از ایران حدود ۲۰هزار بشکه در روز است و احتمالاً شرکت‌های دیگر هندی هم با چنین مشکلات بیمه‌ای مواجه خواهند شد.

یک تحلیلگر ارشد در مرکز مشاوره‌ای FGE می‌گوید: «مشکل در خرید نفت ایران ظاهراً‌ بسیار جلوتر از ۴ نوامبر اتفاق می‌افتد» بیمه‌گران بازار براساس سیاست‌های آمریکا عمل می‌کنند و این مسئله بیمه نفتکش‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

رویترز می‌نویسد: بیمه‌گران هندی کاملاً وابسته به شرکت دولتی «جنرال اینشورنس» هستند و این شرکت هم کاملاً وابسته به سیاست‌های بیمه مجدد غرب است تا متحمل ریسک کمتری بشود. تاکنون شرکت هندی «جنرال اینشورنس» پاسخی به این اظهارات نداده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.