مایک پنس در این نشست که روز پنج شنبه برگزار شد، آزادی مذهبی را اصلی مهم در قانون اساسی این کشور دانست و افزود: ۱۱۰ میلیون دلار را برای کشورهایی که دچار اختناق مذهبی هستند، اختصاص داده است تا از جوامع آسیب پذیر حمایت کند و آنها را جسورتر کند.

وی ادامه داد: آمریکا مرکز جامعی را برای پاسخ به نسل کشی ایجاد می کنیم تا به رهبران مذهبی در حمایت از جوامع آسیب دیده کمک کنند. این مساله را از عراق شروع و تلاش می کنیم مردم در سرزمین های پس گرفته شده از داعش سکونت گزینند.

معاون اول رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد: آزادی مذهبی در جهت صلح و امنیت جهان است. بنیادگرایی، خشونت را ترویج می دهد و به همسایگانشان هم تسری می دهند.

پنس با بیان اینکه ۸۳ درصد مردم جهان در کشورهایی زندگی می کنند که آزادی های مذهبی محدود یا ممنوع است، اظهار کرد: خیلی وقت ها کسانی که ایمان واعتقادشان مخالف حاکمانشان است، به مرگ محکوم می شود.

وی به نیکاراگوئه اشاره کرد و گفت: در نیکاراگوئه دولت با گروه های مذهبی در حال جنگ است و عوامل دولت با اسلحه و تبر به کلیساها حمله کردند.

معاون اول ترامپ افزود: جمهوری خلق چین نمونه دیگری است، گزارش سالانه آزادی مذهبی وزارت خارجه از ۱۹۹۰ میلادی تا کنون، این کشور را ناقض آزادی مذهب معرفی کرده است. طی ۷۰سال مردم تبت توسط دولت چین سرکوب شده اند. 

پنس با بیان اینکه تبتی ها سعی می کنند به مراسم و اعتقاداتشان پایبند بمانند، گفت: ما این شجاعت شما را ستایش می کنیم و از اینکه توانستید به پا خیزید، تحسین می کنیم.

وی یادآور شد: پکن میلیون ها مسلمان را در اردوگاه ها نگاه می دارد تا به ایمانشان پشت کنند، با وجود همه این نقض ها، کره شمالی وضعیت بدتری دارد و امیدوارم تهدید هسته ای و موشکی آن برچیده شود اما این حقیقت عریان وجود دارد که کادر رهبری کره شمالی علیه مردم خود طی سالیان دراز، سنگدل بوده است.

معاون اول رئیس جمهوری با این ادعا که ۱۳۰ هزار کره ای حبس ابد هستند و تحت شکنجه قرار می گیرند، افزود: این را با آزادی مسیحیان در کره جنوبی مقایسه کنید، داشتن انجیل در کره شمالی خطا محسوب می شود.

پنس به روسیه هم پرداخت و گفت: در روسیه بیش از ۱۷۰ هزار عضو یکی از فرقه های مسیحی گرفتار سرکوب و ایذا هستند، ماموران دولتی به تمام اماکن آنها یورش می برند.

وی زمانی که می خواست درباره ایران اظهار نظر کند، این کشور را به حامی شماره یک تروریسم متهم کرد و مدعی شد: مردم ایران بسیار محدود از آزادی مذهبی بهره مند هستند، اساسی ترین حقوق به آنها داده نمی شود و به طور مرتب مورد حمله قرار می گیرند.

معاون اول ترامپ در حالی که بر فشار حداکثری و تحریم اقتصادی ایران اصرار داشت، خطاب به مردم ایران گفت که ما در کنار شما ایستاده ایم و می خواهیم که با شجاعتتان در مسیر آرمان آزادی ادامه دهید.

پنس اروپا را هم متهم به نقض آزادی مذهبی کرد و افزود: البته این مساله متوجه حکومت ها نیست اما تبعیض در جوامع باعث شده است تا نفرت در این جوامع علیه بازماندگان هولوکاست رواج یابد.

اقدام آمریکا برای برگزاری چنین نشستی نشان دهنده راهبرد این کشور علیه کشورهایی است که با آنها اختلاف دارد و می کوشد تا اقلیت های مذهبی را به شورش تهییج کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.