ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا روز گذشته اعلام کرد که به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تصویری از یک گورستان نظامی در لوکزامبورگ را هدیه داده است.

یونکر در این باره گفت قبر ژنرال جرج پتن در این گورستان است، که تهاجم متفقین غربی به نرماندی را در طول جنگ جهانی دوم  شکل داد و این کار را به منظور یادآوری تاریخ مشترک میان آمریکا و اروپا انجام داده است.

جرج پتن، فرمانده نظامی آمریکا بود که در هر دو جنگ جهانی حضور داشت.

هدیه عجیب و معنادار یونکر در جریان نشست روز چهارشنبه او در واشنگتن به رئیس جمهور آمریکا داده شد. نشست رئیس کمیسیون اروپا و رئیس جمهور آمریکا به منظور حل تنش‌های موجود بر سر تنش تجاری میان طرفین صورت گرفت.

ترامپ از گفتگوی خود با یونکر با عنوان دستیابی به موفقیت یاد کرد و آن را روزی بزرگ برای تجارت آزاد و عادلانه دانست.

رئیس جمهور آمریکا در این باره اعلام کرد: بازگشت به مسیر دوباره (همکاری) با اتحادیه اروپا عالی است. امروز روز بزرگی برای تجارت آزاد و عادلانه بود.

رئیس کمیسیون اروپا  نیز خاطرنشان کرد: اکنون بیش از هر زمان دیگری برای جوانان اروپایی و آمریکا حائز اهمیت است تا به اهمیت روابط ما برای حصول صلح، دموکراسی و آزادی در جهان پی ببرند.

در این نشست و به منظور کاهش تنش‌های تجاری چند ماه اخیر میان واشنگتن و کشور‌های اروپایی دو طرف توافق کردند تا اروپا میزان واردات  سویا و گاز طبیعی مایع از آمریکا را افزایش دهد و برای دستیابی به تعرفه صفر در تولیدات غیرصنعتی همکاری کنند.

نشست ترامپ و یونکر در حالی صورت گرفت که یک ماه پیش اتحادیه اروپا از تعرفه‌های تلافی‌جویانه خود به ارزش ۲.۸ میلیارد دلار بر روی کالا‌های تولید آمریکا خبر داد. اقدامات تلافی‌جویانه اتحادیه اروپا موجب خشم رئیس جمهور آمریکا شد و تهدید کرد که در صورتیکه اتحادیه اروپا از اقدامات تلافی‌جویانه خود عقب نشینی نکند بر واردات خودرو‌های اروپا تعرفه ۲۰ درصدی وضع خواهد کرد. اتحادیه اروپا در اوایل ماه جولای  و با آغاز اجرای تعرفه‌های آمریکا تأکید کرد وضع چنین تعرفه‌هایی به اقدام متقابل شرکای اقتصادی می‌انجامد و می‌تواند ۳۰۰ میلیارد دلار از صادرات آمریکا را به خطر بیاندازد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.