رضا اردکانیان بعد از ظهر پنجشنبه در مراسم بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب اردکان افزود: حدود هفت و نیم میلیارد متر مکعب آب برای شرب تولید می‌شود و پساب نتیجه مصرف آبی مصرفی جمعیت است و بخش صنعت هم به اهمیت این موضوع پی برد، مطمئنا سرمایه گذاری در این حوزه تضمینی خواهد بود . 

وزیر نیرو ادامه داد: از مجموع پساب تولیدی کشور بخش اندکی از آن بهره برداری می شود و با توجه به کمبود منابع آبی در کشور استفاده از این مقدار پساب اصلا مناسب نیست و باید بتوانیم هرچه سریع‌تر در این زمینه وضعیت استفاده از پساب را بهتر کنیم. 

اردکانیان با تاکید بر اینکه وزارت نیرو زمینه حضور بخش خصوصی را به صورت کامل در این عرصه فراهم کرده است ،یادآور شد: با مشارکت بخش خصوصی مقداری از پساب مجددا وارد چرخه تولید می شود. 

وی در ادامه تصفیه خانه فاضلاب اردکان را یکی از ارزشمندترین طرح های ملی یاد کرد و افزود: این واحد به عنوان اولین طرح بیع متقابل وزارت نیرو در استان یزد قلمداد می شود. 

اردکانیان اضافه کرد: تاکنون ۳۰ مورد قرارداد بیع متقابل با بخش خصوصی در وزارت نیرو امضا شد که ۱۱ مورد به بهره برداری رسیده است . 

وی تصریح کرد: ایران با مشکل بی آبی و تامین آب روبروست آنچه روشن و قطعی است و پساب مطمئن‌ ترین منبع آب در کشور است. 

همچنین نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولت مردم را به سرمایه‌ گذاری تشویق می کند ولی رفتاری که با سرمایه‌گذاران داریم دور از انصاف است. 

محمدرضا تابش گفت: اگر می‌بینیم نتوانستیم با وجود اقدامات گسترده‌ای که صورت گرفته رضایت مردم را کسب کنیم به این دلیل است که بر اساس عقل حرکت نکرده ایم. 

وی اظهار کرد: شجاعت این است بگوییم نمی‌دانم سبب می‌شود از نظر کارشناسان استفاده و با بهره‌گیری از مشاوره آنها زمینه جلوگیری از خطاها را فراهم کنیم. 

تابش با تاکید بر اینکه طرح فاضلاب اردکان یکی از طرح های بیع متقابل وزارت نیرو است بیان کرد: طرح دولتی بود که از سال ۸۳ تا ۹۲ با ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار ۱۵ درصد پیشرفت داشت. 

وی افزود: پس از اینکه طرح در سال ۹۲ به بخش خصوصی واگذار شد، ظرف مدت چهار سال با ۲هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی فراهم شد. 

نماینده استان یزد در مجلس با بیان اینکه اردکان بدترین وضعیت آب را از لحاظ کیفیت و کمیت دارد، بیان کرد: مقرر شد هشت حلقه چاه حفر شود و این چاه‌ها نیاز به اعتبار دارد، لازم است که وزارت نیرو نسبت به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد. 

تابش تصریح کرد: هر اندازه بودجه جذب استان شد با هماهنگی استانداران وقت و فعلی بخشی از آن به بحث آب اختصاص یافت چرا که ما بدترین وضعیت آب در کشور و استان یزد را داریم. 

وی تصریح کرد: در بحث برق شهرستان اردکان سرمایه‌گذاری‌های بسیار وسیعی انجام شد ، به شاخص ‌های خوبی دست پیدا کرده ایم. 

نماینده مردم اردکان در مجلس خاطرنشان کرد: شاخص برق کشور در حوزه صنعت ۳۳ ‌درصد، در استان ۷۲ درصد و در اردکان ۸۵ درصد است، دولت باید کارش را مبتنی بر عقل و علم و آموزه‌های دینی و شرعی بگذارد تا بتواند کشور را از بن بست خارج کند. 

تابش یادآور شد: دولت مردم را به سرمایه‌گذاری تشویق کرده ولی رفتاری که با سرمایه‌گذاران داریم دور از انصاف است از جمله اینکه سرمایه‌گذار خودش اقدام به تولید برق می‌کند ولی اگر در پرداخت قبض خود تاخیر کند با آن برخورد می‌شود. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب (آبفا)یزد نیز با بیان اینکه طرح فاضلاب شهرستان های اردکان، میبد، بافق و مهریز توسط بخش خصوصی در حال انجام است، گفت: فاضلاب یزد هم به بخش خصوصی و شهرداری واگذار می‌شود و طرح میبد با سرعت بسیار خوبی در حال انجام است. 

علی اسلامی بیان کرد: در حوزه فاضلاب شهر یزد هم به تازگی با یک شرکت خصوصی هماهنگی‌هایی صورت گرفت و آماده هشت هزار میلیارد ریال سرمایه گذای است. 

وی تصریح کرد: شهرداری یزد وارد این موضوع شده است و پیشنهاد کرد که چند تصفیه خانه ایجاد کند و از پساب فاضلاب برای تامین آب مورد نیاز فضای سبز استفاده کند. 

اسلامی یادآور شد: آب چاه های شهرستان اردکان قابلیت شرب را ندارد و به همین دلیل آب خط انتقالی را در مخازنی ذخیره می کنیم و در اختیار مردم گذاشته می شود. 

طرح تصفیه فاضلاب اردکان با سرمایه گذاری بخش خصوصی و به روش بیع متقابل انجام شد و با فرآینده A۲O احداث شده ، ظرفیت آن هفت هزار و ۸۰۰ متر مکعب در شبانه روز است و ۹۸ درصد آن تاکنون اجرا شده و ۲ درصد باقی مانده مربوط به بخش تصفیه خانه است. 

ابر اساس پیش بینی های صورت گرفته اجرای این طرح با سرعت اولیه تا ۴۰ سال به طول انجامد 

و طبق قرارداد این طرح با سرمایه گذاری شامل اجرای مدول اول تصفیه خانه و ۲۶۵ کیلومتر شبکه جمع آوری با اقطار ۲۰۰ تا ۸۰۰ میلی متر از جنس پلی اتیلن کاروگیت و هزینه یک هزار و ۱۱۲۰ میلیارد ریال انجام شده است. 

مرکزشهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.