طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا، «مایک پمپئو» در تماس تلفنی با مولود چاووش اوغلو -- وزیر خارجه ترکیه -- خواستار آزادی «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی زندانی در این کشور شد.

وزارت خارجه آمریکا بیانیه‌ای درباره رایزنی تلفنی وزیر خارجه این کشور با همتای ترکیه‌ای او درباره وضعیت «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه منتشر کرد. در بیانیه سخنگوی این وزارتخانه آمده است: وزیر خارجه آمریکا روز گذشته در تماس تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود، اندرو برانسون را «یک کشیش بی‌گناه» خواند و بر لزوم آزادی او از زندان تاکید کرد.

تماس تلفنی «مایک پامپئو» با «مولود چاووش اوغلو» در حالی انجام شده که در روزهای اخیر مقام‌های آمریکا با لحنی تهدید آمیز علیه ترکیه، به این کشور درباره اعمال تحریم در صورت آزاد نکردن تبعه زندانی آمریکایی هشدار دادند.

وزیر خارجه ترکیه روز گذشته در رد اظهارات اخیر رئیس‌جمهور و معاون او علیه آنکارا گفته بود: «هیچ کس نمی‌تواند ترکیه را تهدید کند یا به ما دستور بدهد. ما از دولت آمریکا می‌خواهیم که گفتمان تهدیدی را کنار بگذارد و به گفتمان سازنده بازگردد.»

یک منبع در وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد مولود چاووش اوغلو در تماس تلفنی با مایک پمپئو گفت: «ما تسلیم تهدیدها نخواهیم شد.حاکمیت قانون بدون استثنا در مورد همه اجرا می شود.»

مقام‌های ترکیه می‌گویند پرونده «اندرو برانسون» که دو سال قبل به ظن دست داشتن در اقدام تروریستی بازداشت شده، در حال پیگیری است اما واشنگتن بر بی گناه بودن برانسون و آزادی او اصرار دارد. موضوع این تبعه آمریکایی، به یکی دیگر از مسائل تنش‌زا در روابط واشنگتن- آنکارا تبدیل شده است؛ روابطی که پیش از این به خاطر برخی موضوعات از قبیل تاکید ترکیه بر «استرداد فتح‌الله گولن» (واعظ ترکیه‌ای مخالف اردوغان و مظنون اصلی کودتای نافرجام در ترکیه) و طرح آنکارا برای خرید سامانه اس ۴۰۰ از روسیه متشنج بود.

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.