حمیدی العبدالله در البناء نوشت: مسکو از طریق این تلاش به دنبال آن است تا دو هدف را محقق کند، اول؛ جلوگیری از ارائه کمک و حمایت از سوی تل آویو برای گروههای تروریستی، بویژه داعش در یرموک؛ چرا که جنگ با داعش با دیگر جنگها متفاوت است و استقرار داعش در یرموک که هم مرز با اردن، فلسطین اشغالی و خط آتش بس در جولان است، می تواند منجر به برخوردهای نظامی بین دو ارتش سوریه و نیروهای اسرائیل شود؛ از این رو، مسکو می خواهد ضمانتهایی را به دست آورد مبنی بر اینکه تل آویو برای حمایت از نیروهای مسلح داعش در این منطقه یا کارشکنی در عملیات نظامی که ارتش سوریه انجام می دهد، دخالت نکند؛ چرا که این مساله منجر به برخورد آن با روسیه می شود، که حامی هوایی ارتش سوریه در جنگ علیه داعش است.

تنها مساله ای که پس از پایان یافتن سفر هیئت روسیه به تل آویو بیان شد، تمرکز بحث بر روی مبارزه با تروریسم بود و هیچ اشاره ای به موضوع حضور نظامی ایران در سوریه نشد.

هدف دوم، رسیدن به توافقی با مسئولان اسرائیلی در مورد توقف تجاوزهای نظامی اسرائیل به پایگاههای ارتش سوریه و هم پیمانان آن به بهانه ممانعت از تمرکز ایرانی در سوریه بود، با علم به اینکه مسکو معتقد است این مساله، سیادتی و منحصر به سوریه است، و تل آویو در این باره حق دخالت ندارد.

مسکو می خواهد به توافقی دست یابد که مانع از مقابله بزرگ بین سوریه و هم پیمانان آن از یک سو، و رژیم صهیونیستی از سوی دیگر، باشد؛ چرا که ادامه تجاوزهای اسرائیل می تواند موجب وقوع چنین مقابله ای شود، همانطور که جلوگیری از این نبرد، مبارزه با تروریسم را برای ارتش سوریه و هم پیمانان آن آسان می کند. این اهدافی است که مسکو برای تحقق آن مذاکرات زیادی را با سران اسرائیل انجام می دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.