کمیسیون انتخابات پاکستان روز جمعه -دیروز - در اطلاعیه ای اعلام کرد که حزب عمران خان با کسب ۱۱۵ کرسی از مجموع ۲۷۰ کرسی مجلس ملی، برنده اصلی این انتخابات است.

منابع نزدیک به حزب عمران خان نیز امروز شنبه اعلام کردند:مسیر تشکیل دولت ایالتی نیز برای این حزب همواره شده و قرار است، هفت نماینده مستقل که موفق به کرسب کرسی های مجلس ایالتی شدند، از جمله &#۳۹;فخر امام&#۳۹; رئیس پیشین مجلس ملی، به حزب تحریک انصاف ملحق شوند.

با این حال، تعدادی از احزاب معترض به نتیجه انتخابات پاکستان، برگزاری انتخابات مجدد را خواستار شده، مدعی اند که در انتخابات اخیر تقلب شده و گفته‌اند در این زمینه تظاهرات برگزار می کنند.

حزب مردم پاکستان (PPP) به رهبری بلاول بوتو نیز اعلام کرده است که نتیجه انتخابات را به رسمیت نمی شناسد.

&#۳۹;فضل‌الرحمن&#۳۹; رهبر حزب جمعیت علمای پاکستان نیز گفته است جنبش اعتراضی در پاکستان شکل می گیرد.

اگرچه &#۳۹;حمزه شهباز&#۳۹; از اعضای ارشد حزب مسلم لیگ شاخه نواز روز گذشته در نشست خبری گفت که حزبش در احترام به دموکراسی، پیروزی &#۳۹; عمران خان&#۳۹; رهبر حزب تحریک انصاف در انتخابات سراسری این کشور را می‌پذیرد، جمعی دیگر از اعضای &#۳۹;حزب مسلم لیگ شاخه نواز&#۳۹; در میان احزاب معترض قرار گرفته اند.

ادعای تقلب در انتخابات پاکستان در حالی از سوی احزاب معترض مطرح شده است که «مایکل گیلر» رئیس هیات اعزامی بازرسان اتحادیه اروپا ناظر بر انتخابات سراسری پاکستان عصر جمعه در نشست خبری با رسانه ها در اسلام آباد اعلام کرد که نحوه برگزاری انتخابات در این کشور رضایت بخش بوده و از نگاه بازرسان، انتخابات در سلامت کامل برگزار شد.

وی اضافه کرد:در مجموع، عملکرد کمیته ناظر بر انتخابات پاکستان در مقایسه با سال ۲۰۱۳ بهتر است و بازرسان اعزامی، تعرفه‌های انتخابات را نیز کنترل کردند و در آن، مشکلی مشاهده نشد.

با وجود ادعاهای مطرح شده در خصوص بروز تقلب در انتخابات پاکستان، بر اساس نظر تحلیل گران سیاسی، اختلاف قابل توجه و زیاد رای عمران خان با دیگر احزاب، شگفتی آفرین شده است.

انتخابات سراسری پاکستان در حالی برگزار شد که در تاریخ بیش از ۷۰ساله این کشور، دولت غیر نظامی مسلم لیگ شاخه نواز توانست دوره خود را به طور کامل و بدون مداخله نظامیان به پایان برساند.

بر اساس نتایج اعلام شده از سوی منابع رسمی، حزب «تحریک انصاف» به رهبری عمران خان توانست ۱۱۵ کرسی پارلمان ملی را کسب کند و احزاب «مسلم لیگ شاخه نواز» و «مردم» نیز به ترتیب ۶۳ و ۴۳ کرسی این مجلس را از آن خود کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.