وزارت خارجه آمریکا شش ماه پس از آشوب دی‌ماه در برخی‌ شهرهای ایران که گروهک منافقین به دخالت و رهبری اغتشاشات آن اذعان کرد، خواستار آزادی بازداشتی‌های آن آشوب‌ها شد.

 وزارت خارجه آمریکا در ادامه حمایت از آشوب دی‌ماه سال ۱۳۹۶ در برخی شهرهای ایران، -که گروهک مناففین به دخالت در آن اذعان کرده بود- یک بیانیه جدید صادر و از بازداشت‌شدگان حمایت کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد امروز شنبه در توییتر خود، آنچه آن را «زندانی کردن دانشجویان معترض» خوانده، محکوم کرد.

دولت آمریکا پیشتر از آشوب‌های دی‌ماه حمایت کرده بو آشوب‌هایی که «مریم رجوی» از سران گروهک «سازمان مجاهدین خلق» معروف به «منافقین»‌ به دخالت در آن اذعان کرده است.

رجوی بیست‌وچهارم بهمن ۱۳۹۶ در گفت‌وگویی با روزنامه سعودی «عکاظ» اذعان کرد که عناصر این گروهک در آشوب‌های اخیر در ایران نقش داشته‌اند. به گفته او اغتشاشاتی که در دی ماه رخ داد، محصول کار «منافقین» بود. رجوی گفت: «طبیعتاً، آنچه در ایران رخ می‌دهد، کار شبکه‌های مجاهدین خلق در شهرهای مختلف است و ارتباطی با فعالیت سیاسی [سازمان منافقین] در سطح بین‌الملل ندارد، از جمله در فرانسه»

به ادعای «هیثر نوئرت»، افراد بازداشت‌شده در ایران، به دلیل «ابراز عقیده از طریق تظاهرات مسالمت‌آمیز» دستگیر و به زندان محکوم شده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «ایران باید به تعهدات بین‌المللی حقوق‌بشری خود احترام بگذارد».

ادعای تازه وزارت خارجه آمریکا در حالی مطرح شده که بنا بر اعلام مقام‌های قضایی ایران، روند رسیدگی به پرونده دستگیرشدگان آشوب سال گذشته، نهایی نشده است.

 

 

‍‍‍

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.