علی صدری‌نیا کارگردان مستند «قائم مقام» در گفتگو با خبرنگارحوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در خصوص پخش مستند «قائم مقام» از شبکه سه و بازخوردها، عنوان کرد: هر دفعه با پخش این مستند، برخی تلاش کردند جو سازی ایجاد کنند تا اصل مستند در حاشیه قرار بگیرد یا اینکه طوری می‌خواهند القا کنند که این مستند دقیق نیست؛ در حالی که مخاطب با دیدن مستند، متوجه خواهد شد که هر آنچه که در این کار آمده به طور کامل مستند است.

وی ادامه داد: صحبت‌های احمد منتظری در این مستند به نکاتی اشاره دارد که برای اولین بار بیان شده مثل این جمله صریحی که در مستند می‌گویند: «هرکسی نقطه ضعفی دارد نقطه ضعف پدر من هم سید مهدی هاشمی بود». این جملات، جمله‌های صریحی است که تا کنون در این سی سال کسی بیان نکرده و بخاطر همین هم بعد از پخش مستند «قائم مقام»، فشار‌هایی از طرف جریان‌های هم سو با آقای منتظری و خانواده ایشان به کسانی که با ما در این مستند صحبت کردند وارد شده که منجر به صدور بیانیه و صحبت‌های تازه‌ای در رسانه‌ها توسط احمد منتظری شد.

صدری نیا افزود: از آنجایی در زمان تولید مستند حدس میزدیم بعدا این افراد چنین ادعا‌هایی را درباره کار مطرح کنند با حساسیت بسیار زیادی سعی کردیم جملات آقای احمد منتظری و دیگران کامل و دقیق و بدون کوچکترین کاتی در مستند منتشر شود. با اینکه بعضی جا‌ها ایشان مکث‌های طولانی داشتند باز هم ما اجازه دادیم بدون کات سخنان ایشان در مستند قرار بگیرد تا بعدا شائبه تقطیع پیش نیاید و اگر کسی هم اندک آشنایی با مستند سازی داشته باشد میبیند که هیچ تقطیعی در کار نبوده، اما برخی علاقه‌مند هستند با جو سازی بر روی مخاطب تاثیر بگذارند.

وی تصریح کرد: ما بعد از تولید مستند با برخی از چهره‌های مستند همچون آقای عمادالدین باقی در ارتباط بودیم و قبل از پخش ایشان مستند را دیدند و نکاتشان را درباره بخش‌های خودشان به ما گفتند و در کار لحاظ شد. البته با بعضی از چهره‌های دیگر که ادعا‌هایی را مطرح می‌کنند جدیدا صحبت تازه‌ای نکرده‌ایم؛ چون میبینیم در ۳۰ سال گذشته حتی مواردی که اسناد و فیلمهایش هم منتشر شده و مثل اعترافات نهدی هاشمی و فیلم کشف جنازه مقتولین، باز هم بعضی افراد جوسازی میکنند و نظرشان را عوض نمیکنند؛ لذا میدانیم که اینجا هم هدفشان صرفا جوسازی رسانه‌ای است.

صدری‌نیا با اشاره به توئیت محمود صادقی درباره تقطیع مستند «قائم مقام» بیان کرد: دعوت می‌کنم از محمود صادقی که اگر واقعا به دنبال حقیقت است بیاید و فیلم‌ها و راش‌های مصاحبه را بطور کامل ببیند؛ دیگر موضوعات بیان شده هم قابل اثبات است.

وی گفت: گروه مستند بدون نگاه جانبدارانه تنها برای پاسخ به برخی پرسش‌ها این مستند را ساخته و برخی نکات در این مستند به گونه‌ای بود که مثلا جریان منتقد منتظری ادعا‌هایی داشتند، ولی ما به سندش نرسیدیم به همین خاطر آن ادعا را در مستند نیاوردیم و یا در مقابل جریان موافق منتظری هم چنانچه به سندی نرسیده بودیم آن را در مستند استفاده نکردیم؛ لذا سعی کردیم با سند و فیلم‌های موجود صحبت کنیم.

صدری‌نیا خاطرنشان کرد: ما طبق تعهدمان پیش رفتیم؛ حتی تیم پژوهش ما که با احمد منتظری برای مستند مصاحبه کردند قبلا هم با ایشان مصاحبه کرده بودند و این تیم را کاملا می‌شناخت؛ لذا این جوسازی‌های رسانه‌ای شاید در دهه شصت جواب می‌داد، ولی به درد دهه نود نمی‌خورد. چون مخاطب خیلی راحت تفاوت حقیقت و فضاسازی رسانه‌ای را میفهمد.

گفتنی است؛ مستند «قائم مقام» که به بررسی زندگی و رسم سیاست‌مداری مرحوم آیت‌الله منتظری می‌پردازد، چهارم اردیبهشت ماه سال جاری از شبکه مستند پخش شده بود و همان زمان فرزند آیت‌الله یعنی احمد منتظری در اعتراض به پخش مقطع این مستند در صداوسیما اعتراض کرده و نامه‌ای را خطاب به علی‌عسکری، رئیس صداوسیما نوشت. با پخش دوباره این مستند، او روز گذشته باز هم در اعتراض به پخش این برنامه، همان نامه اعتراضی را مجددا در کانال خود بازنشر داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.