مقصود اسعدی سامانی در گفت و گو با ایسنا اعلام کرد: متاسفانه با وجود آنکه در بسیاری از جلسات و مذاکرات رسما اعلام کردیم که بخش قابل توجهی از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی مستقیما باید با پرداخت ارز همراه شود، اما متاسفانه حمایت‌های لازم در این زمینه از شرکت‌های ایرانی انجام نشده و ما در هفته‌های گذشته با مشکلات جدی مواجه بودیم.

به گفته وی، از حدود یک ماه قبل که ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرکت‌های ایرانی نرسیده، آنها عملا تنها تلاش کردند فضا را مدیریت کنند تا در آینده نزدیک تصمیم های لازم در این زمینه اتخاذ شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه در شرایط فعلی خرید ارز در بازار آزاد نیز چندان عملی و قانونی به شمار نمی‌رود، اظهار کرد: وقتی دولت رسما یک نوع قیمت‌گذاری برای ارز را تعیین می‌کند و برای سایر مصارف نیز قواعدی را در نظر می‌گیرد، ایرلاین‌ها نمی‌توانند با ورود به بازار آزاد مستقیما نسبت به خرید نیازهایشان اقدام کنند.

به گفته سامانی، در حال حاضر تلاش‌هایی برای بهبود شرایط تخصیص ارز به ایرلاین‌ها آغاز شده که این امید وجود دارد در کوتاه‌مدت مشکلات موجود در این عرصه حل شود زیرا در غیر این صورت شرکت‌های ایرانی برای تداوم فعالیت‌هایشان با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

به گزارش ایسنا، بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته حدود ۶۰  درصد از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی به شرکت ارزی انجام می‌شود و با توجه به رفت و آمد تعدادی از هواپیماهای ایران در فرودگاه‌های بین المللی نرسیدن ارز به این شرکت‌ها می‌تواند مشکل‌ساز شود.

علی عابدزاده- رئیس سازمان هواپیمایی کشوری- اخیرا اعلام کرده که این سازمان در مذاکره با بانک مرکزی تلاش می‌کند مشکل تخصیص ارز به ایرلاین‌های ایرانی را برطرف کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.