بهمن حسین‌پور از نزدیک ترین افراد به حسن روحانی است؛ او امروز با بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت در وزارت امور خارجه، در یکی از ساختمان های خیابان پاستور و در «معاونت مراسم و تشریفات دفتر رئیس‌جمهوری» مشغول فعالیت است. او به عنوان معاون تشریفات در گفت‌و‌گویی از صرفه‌جویی‌های صورت گرفته در برنامه‌های داخلی و سفرهای خارجی گفته‌است که بخش‌هایی از این توضیحات را در زیر می‌خوانید:

*بنا بر فرمایشات رهبری و رئیس‌جمهوری درباره لزوم صرفه‌جویی‌ در دستگاه‌های اجرایی در معاونت مراسم و تشریفات دفتر رئیس‌جمهوری اقدامات گسترده‌ای آن هم از آغاز دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت. اولین گامی که در این زمینه برداشته شد،کاهش نیروهای معاونت مراسم و تشریفات دفتر رئیس‌جمهور از ۱۴۵ نفر به ۹۰ نفر و انتقال آنها به واحدهای دیگر بود. 

*کاهش تعداد کارمندان تشریفات همراه در سفرهای خارجی رئیس‌جمهوری از دیگر اقدامات ما در راستای صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. بر اساس مستندات موجود در دوره‌های قبل در هر سفر حدود ۱۵ الی ۲۰ نفر کارمند تشریفات به عنوان هیات همراه رئیس‌جمهور در سفرها حضور داشتند؛ اما امروز حدود ۷ الی ۸ نفر از کارمندان تشریفات در سفرهای رئیس‌جمهوری او را همراهی می‌کنند

*در سفرهای رئیس‌جمهوری وجود دارد این است که همسر و اعضای خانواده ایشان تا کنون در هیچ کدام از سفرهای خارجی آقای روحانی را همراهی نکرده‌اند، این در حالی است که همراهی اعضای خانواده روسای جمهور در سفرهای خارجی از حقوق و اختیارات آنها است و در گذشته نیز بعضی روسای جمهور در برخی سفرها خانواده خود و حتی همکارنشان را به همراه می‌بردند

*در سفر اخیر رئیس‌جمهور به سوئیس و اتریش به جز وزیر خارجه، برای جابجایی سایر وزرا و هیات همراه از یک دستگاه ون استفاده شد؛ یعنی به جای آنکه ما پنج ماشین بنز اجاره کنیم، از یک ون برای حمل و نقل وزرای هیات همراه رئیس‌جمهور استفاده کردیم که این اقدام منجر به کاهش هزینه‌ها در سفرهای خارجی می‌شود.

*در راستای اجرای اصل عمل متقابل در تشریفات اتفاق جالبی در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به اتریش افتاد و آن این بود که به دلیل اینکه رئیس‌جمهوری اتریش در سفر به ایران هیچ هدیه‌ای برای رئیس‌جمهور ما نیاورد، ما نیز در سفر اخیر هیچ هدیه‌ای برای او نبردیم.

*در سفرهای هیات‌های عالی‌رتبه مرسوم است که هیات مهمان هنگام بازگشت به کشور خود به این دسته از کارکنان، مبلغی به عنوان هدیه پرداخت می‌کنند؛ در دولت یازدهم و دوازدهم ما مبلغ را به شدت کاهش دادیم. محل دیگری که در آن در صرف هزینه صرفه‌جویی شد موضوع پرداخت هدایا به روسای جمهور و هیات‌های همراه بود. تا به امروز و حدود پنج سالی که من در تشریفات ریاست‌جمهور فعالیت می‌کنم هیچ هدیه‌ای خریداری نشده و تا کنون هر آنچه که از سوی رئیس‌جمهور به همتایان خود اهدا شده، از اقلامی بوده که در دولت‌های گذشته به میزان زیاد خریداری شده و همچنان نیز در انبار وجود دارد.

*در سفرهای رئیس‌جمهور انتشار تعداد محافظین همراه ایشان به صلاح نیست، اما اگر بخواهیم به کاهش صورت گرفته در این حوزه نیز اشاره کنم، باید بگویم که تعداد تیم حفاظت همراه رئیس‌جمهور در سفرهای خارجی، به ربع میزان تیم حفاظت در دولت‌های گذشته کاهش یافته است.

*در این زمینه (تعداد اعضای هیات همراه رییس‌جمهوری در سفر خارجی) لیستی از هیات‌های همراه روسای جمهور در سفرهای مختلف خارجی از زمان بعد از مقام معظم رهبری را تهیه کرده‌ایم که بر اساس آن کمترین هیات همراه رئیس‌جمهوردر سفر خارجی ۱۰۵ نفر بوده که آن هم یک مرتبه اتفاق افتاده است. در سایر سفرها تعداد هیات همراه از این میزان بالاتر بوده و بعضاً ۲۲۰ نفر هم رسیده است.

 *در حال حاضر حدود ۵۵ نفر به عنوان هیات همراه، رئیس‌جمهور را همراهی می‌کنند. در سفر نیویورک پیش‌رو (احتمالی) نیز تعداد هیات اصلی تنها هفت نفر خواهد بود.

*یکی دیگر از محل‌های صرفه‌جویی در هزینه، موضوع تامین غذا در سفرهای خارجی است. در این زمینه برای آنکه از منو آزاد استفاده نشود، در هر هتلی که هیات همراه مستقر می‌شود، هتل را وادار به تجهیز مکانی برای پذیرایی از هیات همراه با غذاهای معین می‌کنیم.

*رئیس دفتر رئیس‌جمهور با هماهنگی با شخص رئیس‌جمهور اعضای هیات اصلی را تعیین می‌کنند. این افراد نیز  بنا بر اقتضای رابطه با کشور مقصد و وظایفی که بر عهده دارند، انتخاب می‌شود.

*در سفر به نیویورک در راستای اجرای اصل عمل متقابل، همه هزینه‌ها بر عهده خودمان است؛ چون ما با آمریکا رابطه و در نتیجه اصل عمل متقابل نداریم، به همین خاطر مدت اقامت‌مان در نیویورک نیز بسیار کوتاه است. معمولا ما بیشتر از سه الی چهار روز در نیویورک اقامت نداریم. به جرات می توانم بگویم که در سفرهای رئیس جمهور به نیویورک در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بر اساس اعداد و ارقام  از نظر مالی دقیقا نصف هزینه‌های سفر روسای جمهور قبلی است و آمریکا تنها مسئولیت حفاظت هیئت ایرانی را بر عهده دارد.

*قرار گرفتن دو کودک دختر و پسر با لباس محلی در پروتکل تشریفات استقبال از روسای جمهور مهمان و اهدا دسته گل توسط آنها به مهمانان، تغییر نوع پوشش موتورسواران تیم حفاظت رئیس جمهوری و دژبان یگان تشریفات و استفاده از نیروهای بلند قامت (۱۸۵-۱۹۰ سانت) و کادر رسمی در یگان تشریفات و همچنین کاهش قابل توجه افراد حاضر در مراسم‌های استقبال و بدرقه در فرودگاه‌ها و نیز بهره گیری از اسواران (رژه اسب‌ها) در مراسم استقبال رسمی از روسای جمهور خارجی با استفاده از چندین رأس اسب اصیل ایرانی از جمله نوآوری‌ها در حوزه تشریفات است.

*من به عنوان فردی که تقریبا با همه روسای جمهور بوده‌ام می‌گویم که ایشان علاوه بر توجه به سلامتی خود، به زمان و رعایت نظم در انجام برنامه‌ها بسیار توجه دارند و به ندرت اتفاق افتاده است که ایشان سر وقت در محلی که باید حضور نیابند .به عنوان مثال در سفر به سوئیس اعلام شده بود که پرواز ما باید ساعت ۴ در فرودگاه زوریخ به زمین بنشیند و رئیس‌جمهور سوئیس به استقبال ما می‌آیند، دقیقا ساعت ۴ درب هواپیما در فرودگاه سوئیس که مدعی وقت شناسی هستند باز شد و من به همتای خودم گفتم که ما خیلی دقیق هستیم. فکر نکنید فقط سوئیسی‌ها دقیق هستند؛ که این وقت شناسی از سوی طرف سوئیسی مورد تقدیر و تشکر قرار گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.