اسکای نیوز عربی گزارش داد، یوسف شاهد، نخست وزیر تونس هشام الفراتی را به عنوان وزیر کشور جدید به جای لطفی براهم، وزیر کشور برکنار شده تونس انتخاب کرد.

لطفی براهم در سپتامبر ۲۰۱۷ میلادی به عنوان وزیر کشور تونس منصوب و ۹ ماه بعد برکنار شد.

براهم اوایل ژوئن در پی بحث و جدل‌ها درباره کشته شدن ده‌ها مهاجر که اکثرشان تونسی بودند، برکنار شد. این مهاجران در سواحل جزیره قرقنه غرق شدند.

۱۴۸ نماینده در مقابل ۱۳ نماینده به الفراتی رای اعتماد دادند.

لطفی براهم در ششم ژوئن از پست خود برکنار و "غازی الجریبی"، وزیر دادگستری به عنوان وزیر کشور موقت تعیین شد.

از چند ماه پیش شماری از احزاب سیاسی تونس از جمله حزب "جنبش نداء تونس" به رهبری حافظ قائد سبسی، پسر باجی قائد سبسی، رئیس جمهوری این کشور و نیز "اتحادیه مشاغل تونس" خواستار استغفای یوسف الشاهد به خاطر مشکلات اقتصادی‌ شدند.

در همین راستا، یوسف الشاهد مقابل پارلمان تونس تاکید کرد: معیارهایی که برای انتخاب وزیر کشور در نظر داشته "شایستگی، آشنایی او با سازمان‌های امنیتی و مشکلات و نیز دوری او از زد و بندهای سیاسی است.

وی در ادامه تاکید کرد: ماموریت وزیر جدید حمایت از سازمان‌های امنیتی، تقویت توانایی‌های نظامی علیه تروریسم و فساد و نیز توسعه سازمان‌های امنیتی جهت مبارزه با مهاجرت غیرقانونی، قاچاق انسان و مواد مخدر است.

الشاهد همچنین تصریح کرد: همگی باید ثابت کنند که تونس علیه آفت‌ تروریسم یکپارچه است.

نخست وزیر تونس درخصوص تحولات اقتصادی نیز وعده بهبود شاخص‌ها در چشم‌انداز ۲۰۲۰ را داد که از سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ آغاز می‌شود، به طوریکه بهبود میزان رشد بر قیمت‌ها تاثیر مثبتی خواهد داشت.

وزیر جدید رای اعتماد نمایندگان فراکسیون "جنبش اسلامی النهضه" و نمایندگان "حزب نداء تونس" را به رغم درخواست‌ها برای برکناری الشاهد به دست آورد.

این در حالی است که شماری از نمایندگان، نخست وزیر تونس را مورد هجمه قرار دادند و یکی از آن‌ها گفت، الشاهد برای تونس خطرآفرین است.

در همین راستا، مراد الحمایدی، یکی از نمایندگان پارلمان تونس تاکید کرد: در دولت کنونی، امنیت شهروندان تونس تهدید شده، تونس از افزایش قیمت‌ها رنج می‌برد و آب آشامیدنی سالم یافت نمی‌شود.

هدی سلیم، نماینده دیگر پارلمان تونس نیز وضعیت سیاسی این کشور را به باد انتقاد گرفت و گفت: داخل فراکسیون و احزاب ما دودستگی به وجود آمده زیرا ما نمی‌دانیم کجا هستیم و به کجا می‌رویم و این ابر به ناچار باید پراکنده شود.

الشاهد تاکید کرد: ارزیابی شکست و پیروزی به مسائل شخصی مربوط نمی‌شود و تراکم‌ مشکلات سال‌های گذشته باعث وضعیت کنونی شده در حالیکه ثبات سیاسی باعث رشد و تغییرات بزرگ می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.