یاهو نیوز نوشت، وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و سرپرست تیم مذاکره‌کننده این کشور در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ از سیاست‌های دونالد ترامپ رییس‌جمهور کشورش در عرصه سیاست خارجی انتقاد کرد و گفت که روش دیپلماتیک رییس‌جمهور ترامپ این است که از طریق تهدید و لفاظی با دشمنان بر سر و کله هم بزنند و سپس به آنها بگوید بیایید پای میز مذاکره تا به یک توافق دست یابیم.

شرمن ادامه داد: آنچه ترامپ نمی‌فهمد این است که ایران یک فرهنگ مقاومت دارد که کوتاه آمدن در برابر این تهدیدات علنی را به عنوان تسلیم شدن تلقی خواهد کرد و آنها تسلیم نخواهند شد.

این مقام پیشین آمریکایی به یاهو نیوز، گفت: نقطه ضعف بزرگتر دیگر ترامپ این است که فاقد سیاست‌های دقیق آماده شده و پیگیری از طریق لازم است که بتواند توافقات شفاهی را به قراردادهای بین‌المللی الزام‌آور تبدیل کند.

وی ادامه داد: ترامپ دوست دارد از طریق توئیت‌هایش سر خط (خبری) بسازد و از تجمل و کبکبه و دبدبه نشست‌ها خوشش می‌آید اما در خصوص ایران و کره شمالی هیچ نشانه‌ای دال بر حصول پیشرفت کار وجود ندارد و تیم او نیز نتوانسته‌اند صراحت و سرسختی که چنین توافقات پیچیده‌ای نیاز دارد را از خود نشان دهند. ترامپ تنها به همان رویکرد معامله‌گری مشابهی بازگشته است که منجر به ورشکستگی‌های متعدد برای او شد.

شرمن همچنین نسبت به این سیاست ترامپ به شدت ابراز نگرانی کرد و  آن را خطرناک دانست.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به هشدارهای حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان که به وی گفته بود با دم شیر بازی نکن، واکنش نشان داد.

ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: هرگز و هیچ وقت دوباره آمریکا را تهدید نکن وگرنه با پیامدهایی مواجه خواهی شد که نظیر آن را کمتر کسی در طول تاریخ تجربه کرده است.

رییس‌جمهور ایران در سخنرانی خود در جمع سفرا و دیپلمات‌های این کشور خطاب به ترامپ، گفته بود: با دم شیر بازی نکن زیرا پشیمان کننده خواهد بود. آمریکا باید بداند که صلح با ایران مادر تمام صلح‌ها و جنگ با ایران، مادر تمام جنگ‌ها است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پاسخ در صفحه توئیتر خود خطاب به مقامات کنونی کاخ سفید نوشت: «ما را بی‌خیال (نسبت به تهدیدات آمریکا) تصور کنید! دنیا لاف‌های تندتر از این را چند ماه پیش شنیده است. ایرانیان هم ۴۰ سال است مشابه این‌ها را - البته با لحن متمدنانه‌تری - شنیده‌اند. ما هزاران سال است که در اینجا بوده‌ایم و سقوط امپراطوری‌ها را دیده‌ایم، از جمله امپراطوری خودمان که از عمر برخی کشورها طولانی‌تر بود. مراقب باشید!»

توئیت‌های ترامپ علیه کشورمان به‌ویژه از سوی مقامات کنونی و پیشین آمریکا با واکنش‌های تندی مواجه شد.

وندی شرمن پیشتر ترامپ را به یک پسربچه پر سروصدا تشبیه کرد و گفت که او قصد دارد ایران را وارد یک درگیری کند.

وی افزود: آمریکا در حال حاضر رییس‌جمهوری دارد که یک کتاب برنامه برای ایران و یک کتاب برنامه برای کره شمالی در دست دارد اما هیچ استراتژی درستی در اختیار ندارد که امنیت و ایمنی آمریکا را تضمین کند.

این مقام پیشین آمریکایی تصریح کرد: ما اکنون یک پسر بچه را می‌بینیم که پر سر و صدا صحبت می‌کند و تظاهر می‌کند که چقدر قدرتمند است اما آنچه در واقعیت با آن مواجهیم ضعف و ناامنی است. ایران این مساله را می‌بیند، این یک فرهنگ است مبنی بر اینکه یا مقاومت می‌کنید یا تسلیم خواهید شد و آنها (ایرانی‌ها) تسلیم نمی‌شوند. انتشار یک توئیت به وی برای حصول توافق (هسته‌ای) بهتر با ایران کمک نخواهد کرد.

برخی قانونگذاران و رسانه‌های آمریکا نیز توئیت ترامپ خطاب به ایران را تلاشی از سوی وی برای منحرف کردن اذهان از روسیه و اتهام دخالت این کشور در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا دانستند که به پیروزی ترامپ منجر شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.