سید کامل تقوی نژاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه، امسال ۴ میلیون و ۸۶۳ هزار اظهارنامه مالیاتی دریافت کردیم گفت: ۴ میلیون و ۱۶۰ هزار اظهارنامه از این تعداد مربوط به مشاغل و خودرو است.

وی گفت: از مجموع اظهارنامه های مالیاتی دریافت شده، ۲۸۰ هزار اظهارنامه حقوقی و ۴۳۰ هزار اظهارنامه مربوط به املاک اجاره ای و مستغلات است.

تقوی نژاد جهت گیری سازمان امور مالیاتی کشور را تعامل و ارتباط با مؤدیان اعلام کرد و افزود: با یک میلیون و ۷۰۰ هزار مؤدی در بخش اسناد توافق کردیم تا مالیات آنها در سال ۹۶ پنج درصد نسبت به عملکرد سال ۹۵ آنها افزایش یابد. 

وی گفت: پارسال یک میلیون و ۳۰۰ هزار برگ مالیاتی به شکل واقعی به اصناف ارائه کردیم.

تقوی نژاد افزود: در حمایت از تولید ملی ضرایب مالیاتی ۹۵ درصد بخش تولید را کاهش دادیم بخشودگی جرایم مالیاتی را تمدید و بدهی ها را تقسیط کردیم و در مقابل ضرایب مالیاتی کالاهای وارداتی را افزایش دادیم. 

وی گفت: هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به صادرکنندگان کالا استرداد داشتیم.

تقوی نژاد تصریح کرد: پارسال و امسال نرخ های مالیاتی افزایش نیافته است زیرا بنابر فشارآوردن بر مؤدیان مالیاتی نداریم و رویکردمان استفاده از منابعی است که تاکنون در خدمت نظام اقتصادی کشور نبود. 

وی مالیات بر ارزش افزوده را کاملاً شفاف و و روشن دانست و افزود: در ۱۶۰ کشور دنیا همچون ایران مالیات بر ارزش افزوده از حلقه های مختلف و صورتحساب ها دریافت می شود. 

تقوی نژاد گفت: ۴ هزار شرکت صوری را کشف کردیم و این نشان می دهد که عده ای در حال سوء استفاده هستند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: پارسال یک میلیون و ۳۰۰ هزار مودی جدید را شناسایی کردیم که از این تعداد تاکنون برای ۷۰۰ هزار نفر مودی، پرونده مالیاتی تشکیل شده است. 

سید کامل تقوی نژاد در ادامه سخنان خود در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب با بیان اینکه تلاش ما براین است که با مدیران، تعامل شود، افزود: در یک سال و نیم گذشته بیش از ۶۵ هزار مدیر را که مشکل و بدهی مالیاتی داشتند تعیین تکلیف و از آنها رفع محدودیت کردیم.

وی ادامه داد: از بنگاه و واحدی که زیان کرده باشد مالیات دریافت نمی شود بلکه از بنگاهی که سود کرده مالیات دریافت می شود.

تقوی نژاد درباره سامانه طرح جامع مالیاتی با بیان اینکه این سامانه ، بومی شده است، گفت: در پیشرفته ترین کشورها حداکثر ۹۸ درصد اظهارنامه مالیاتی ، الکترونیکی دریافت می شود در حالی که در کشور ما ،​امسال در سامانه طرح جامع مالیاتی ، ۱۰۰ درصد اظهار نامه ها الکترونیکی دریافت شد و این رکورد جهانی است. 

وی تاکید کرد: هدفهای طرح جامع مالیاتی ، محقق شده است.

بالاترین خریدار سکه پادو شرکت است

تقوی نژاد با اشاره به اینکه یکی از مقامات بانک مرکزی فهرست ۵۰ نفر اول خریدار سکه را به ما اعلام کرده است ،​گفت: همه اینها شناسایی شدند و بالاترین خریدار سکه به تعداد ۳۸ هزار و ۲۰۰ سکه، جوان متولد سال ۱۳۶۵ پادو و کارگر یک شرکت است که تنها اظهار نامه مالیاتی او بیمه نامه اتومبیل پرایده بود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی افزود: یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون رکورد اطلاعات داریم که هر رکورد شامل بیش از هزار رقم اطلاعات و در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور موجود است. 

وی درباره فرارهای مالیاتی گفت: تاکنون با شناسایی ۶۰۵ نفر مودی در کشور که تراکنش های سنگین مشکوک داشتند ۸ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات را مطالبه کردیم .

تقوی نژاد افزود: از کسانی که اطلاعات ناقص دادند قبلاً​ ۴ هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان مالیات ابراز کردند اما از محل بررسی مجدد، رقم واقعی ۹ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان بود یعنی حدود ۵ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی بود که اخذ شد. 

تقوی نژاد گفت: برخی شرکت ها به ویژه شرکت هایی که از طریق بورس کالا در مناطق آزاد خرید و فروش می کردند و اطلاعات دقیق نمی داند حدود سه هزار میلیارد تومان مطالبه مالیات و جریمه انجام دادیم.

وی افزود: از محل شناسایی کسانی که کارت های بازرگانی غیر را گرفته بودند با همکاری قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و بقیه دستگاه ها ۶ هزار و ۲۴۸ نفر را شناسایی کردیم و نخستین بار از محل شناسایی افراد اصلی در این زمینه ۴ هزار میلیارد تومان مالیات گرفتیم.

تقوی نژاد اضافه کرد: حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان در سال گذشته و سه ماه امسال از طریق فرار مالیاتی برگ تشخیص مالیات صادر کردیم و این رکورد تاریخی بود.

وی با بیان اینکه کارگروه ویژه تشکیل دادیم که هفته ای ۲ بار تشکیل جلسه می دهد،گفت: اطلاعات ۲۲ شرکت واردکننده خودرو را کسب کردیم که مجموع پرداخت مالیات آنها در سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ ، پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود اما تا الان ۸۳۰ میلیارد تومان از آن ها مالیات گرفتیم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار رکورد اطلاعات مربوط به ارز ، سکه و طلا اخذ کردیم. 

تقوی نژاد درباره مالیات بر عایدی سرمایه گفت: این نوع مالیات یکی از ابزارهای مالیاتی مدرن است و زیرساخت های آن باید ایجاد شود و اکنون زیرساخت های لازم فراهم است و باید این موضوع مطرح شود. 

وی درباره مالیات بر خانه های خالی هم گفت: در قانون حکمی وجود دارد مبنی بر اینکه وزارت مسکن باید سامانه اسکان و املاک را در کشور راه اندازی کند و نسبت به شناسایی خانه های خالی اقدام و به سازمان امورمالیاتی اعلام کند. 

تقوی نژاد ادامه داد: بارها با وزارت راه و شهرسازی مکاتبه کردیم اقداماتی را انجام دادند اما کافی نیست و اکنون معطل این سامانه هستیم .

وی در باره صندوق های مکانیزه فروش هم گفت: دولت لایحه ای را در اسفند سال ۱۳۹۵ در این باره تهیه کرد و در اختیار مجلس گذاشت که بحث آن در کمیسیون به پایان رسید و در نوبت طرح در صحن علنی مجلس است . 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه در این باره استانداردهای سخت افزاری و نرم افزاری و نحوه تهیه صورت حساب را تهیه کرد ه ایم، افزود: ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه پوز فروشگاهی داریم که در این زمینه می تواند کمک کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.