«بهرام قاسمی» روز دوشنبه در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران این مطلب را در پاسخ به این سوال بیان کرد که باتوجه به ادعای وزیر خارجه امارات مبنی بر این که حمله انصارالله در باب المندب مرتبط با تهدید ایران در خصوص بستن تنگه هرمز است،موضع وزارت خارجه چیست؟

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارداشت: به رغم نگاه سازنده و مثبتی که ایران علاقه مند است با همسایگان خود داشته باشد، وزیر خارجه امارات هرزگاهی سخنان بی ربطی مطرح می کند که در حد و اندازه وی نیست.

قاسمی تصریح کرد: این کشور در این حد نیست که درشت گویی کند، آنها می خواهند مشکلات و معضلات خود را که توسط خود و کشورهای دیگر در یمن بوجود آورده اند به صورت یک سری موضوع طنز فرافکنی کنند.

وی همچنین گفت: امارات و کشورهای دیگر نقش اساسی در فاجعه انسانی یمن و تجاوزی که در این کشور اتفاق افتاده دارند و با شکست متمادی در بن بست گرفتار هستند، حال به دنبال آن هستند که با پیدا کردن کشوری به عنوان دشمن فرضی بتوانند از بار گناهان خود بکاهند.

وی یادآور شد: مردم یمن، مردمی مقاوم و مبارز در مقابل متجاوز بودند و از کشور خود در هر وضعیتی دفاع کردند و متکی به سلاح های خود هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ایران بارها تکرار کرده که نقشی در ارسال سلاح و نیرو به یمن نداشته است و این اتهامات صرفا فرافکنی است و امارات باید هر چه زودتر متوجه رفتار غلط خود باشد. منفعت آن کشور ایجاب نمی کند به این موضوعات بپردازد و این اتهامات را به دیگران وارد کند.

**جنگی را بین ایران و آمریکا متصور نمی بینم

قاسمی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا امکان جنگ بین ایران و آمریکا وجود دارد یا یک بلوف است، گفت: سیاست های خصمانه ترامپ ادامه می یابد و ایران هم برای این رفتار خود را آماده کرده و با تمام توان تلاش می کند توطئه ها و سیاست های خصمانه این کشور را خنثی کند.

وی افزود: فکر می کنم در این موضوع ایران و مردم پیروز میدان خواهند بود و ترامپ باید روزی برگردد و خواسته های خود را به شکل دیگری از ایران مطرح کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: با توجه به توانمندی های ایران به عنوان قدرت منطقه ای و مردم دلاور و شجاع آن که ویژگی های خود را در طول تاریخ نشان داده اند، جنگی را بین ایران و آمریکا متصور نمی بینم.

قاسمی در پاسخ به این که با توجه به فضا سازی رسانه ای نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی ایران، دستگاه دیپلماسی برای خنثی سازی این اقدام چه برنامه ای دارد، اظهارداشت: این سوال قابل پاسخ نیست.

وی افزود: طبیعی است نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه جنگ روانی، سیاست های خصمانه خود را برای تخریب جمهوری اسلامی ایران داشته باشد که قطعا با شکست روبرو خواهد شد.

وی ادامه داد: ماهیت رژیم صهیونیستی برای مردم کشور روشن است و نیازی به اقدام دولت نیست و با توجه به آگاهی ملت و آشنایی با اهداف شوم آن، مسائل روشن است و خیلی نباید به این اقدامات توجه کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: کسی که دستش به خون ملت فلسطین آلوده است و جنایات زیادی را در جهان انجام داده و می دهد، برای فرار از این نوع جنایات باید به راهکارها و ادعاهایی متوسل شود که بی ربط و بی اساس است.

**سفیر ایران در چین بزودی انتخاب می شود

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به پایان ماموریت برخی سفرا، تکلیف سفرای ایران در چین و هند چیست و آیا شما به عنوان سفیر ایران به فرانسه می روید، گفت: تعداد زیادی از سفرایی که ماموریت آ ها تمام شده در حال بازگشت به کشور هستند و سفیران جدید به محل ماموریت خود اعزام می شوند.

وی افزود: در مورد چین وضعیت متفاوت شد و سفیر جدید پس از چند هفته اقامت در پکن با پیگیری مقامات کشور و انتخاب رییس جمهوری بعنوان رییس کل بانک مرکزی درحال بررسی برای انتخاب سفیر جدید ایران در این کشور هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: با توجه به اهمیت چین و نوع روابط دو کشور سفیر جدید را معرفی خواهیم کرد و امیدواریم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد.

قاسمی تصریح کرد: من به عنوان سخنگو در خدمت شما هستم و فکر نمی کنم آنچه که در رسانه ها مطرح می شود را باید جدی تلقی کرد. عمدتا نوع سمت و وظیفه ای که انجام می دهم در مورد من گمانه زنی در برخی رسانه ها نوشته می شود.

وی در پاسخ به این که یکی از نمایندگان افغانستان مدعی همکاری ایران با طالبان و ارسال سلاح به این مجموعه است، واکنش وزارت خارجه چیست، گفت: این موضوع را تکذیب می کنم و چنین چیزی وجود ندارد.

وی افزود: تسلیح نیروهای افغان در برنامه کاری ایران نیست و تلاش ما این است که افغانستان به عنوان کشور همسایه با ثبات، امن و توسعه یافته باشد که با توجه به مرزهای مشترک دو کشور، برای ما اهمیت دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ایران در این زمینه رایزنی های زیادی انجام داده است و این سیاست جمهوری اسلامی ایران برای همه همسایگان در زمینه تثبیت امنیت در منطقه است.

قاسمی خاطرنشان کرد: هر آنچه مطرح می کند به توصیه عناصر ثالث برای تخریب افکار عمومی مردم افغانستان نسبت به ایران است و مردم این کشور را به هوشمندی در قبال اقدامات خصمانه که صورت می پذیرد، دعوت می کنم.

وی در پاسخ به این که یک ماه از بازداشت اسدلله اسدی دیپلمات ایرانی در اتریش می گذرد، این پرونده در چه مرحله ای است، اظهارداشت: وی دیپلمات ایران در وین بود که زمانی در تعطیلات به همراه خانواده در آلمان به سر می برد، دستگیر شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در حال تماس با دولت و مقامات ذیربط کشور اتریش هستیم و امیدواریم هر چه زودتر این سوتفاهم و اتهام برطرف شود.

قاسمی ادامه داد: البته به نظر می رسد این جنگ روانی با رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی که سعی در تخریب روابط ایران و اروپا دارد، این اتفاقات را شکل داده است و باید این موضوعات را در این چهارچوب دید.

وی اضافه کرد: این اتفاق در روزی که دیپلمات های ما در وین مذاکره داشتند، انجام شد که نشان می دهد عناصری درصدد ایجاد خدشه در روابط ایران و اروپا هستند ولی این پرونده مفتوح است و طرفین در حال مذاکره هستند.

**کشورها تاکید دارند آمریکا قابل اعتماد نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این که با توجه به اظهارات وزیر خارجه اتریش در حمایت از برجام ، دستگاه دیپلماسی ایران چقدر با این حمایت ها همراهی دارد و تا چه حد این حمایت ها موثر است، گفت: اقدام نسنجیده آمریکا در خروج از برجام و مخالفت با تعهدات بین امللی با عکس العمل های منفی جهان روبرو شده است و به غیر از رژیم صهیونیستی اکثریت کشورهای جهان این رفتار آمریکا را سرزنش کردند. 

قاسمی افزود: کشورها تاکید دارند که آمریکا با رفتارش نشان داد که کشور قابل اعتمادی نیست و فضای بین المللی و رفتار عمومی جهان نگاه مثبت به ایران دارد که به تعهدات خود پایبند بوده است . 

وی در پاسخ به این که برای ارائه بسته پیشنهادی اروپا برنامه زمان بندی دیده شده است، گفت: نخست اراده سیاسی اروپا در باقی ماندن در برجام بود که ادامه دارد . ضرب العجل و زمان مشخصی برای پایان مهلت ارائه پیشنهادات نداشتیم و می دانستیم مذاکرات سخت و پیچیده است . 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: امیدوارم مسایل فنی حل وفصل شود و بتوانیم به نتایج لازم در درون کشور برای اخذ تصمیم لازم برسیم . 

قاسمی در پاسخ به این که گفته می شود بسته تشویقی از سوی روسیه به ایران برای خروج ایران از سوریه ارائه شده است، گفت: روابط ایران و روسیه روشن است و همکاری زیادی میان دو کشور وجود دارد وخواهد داشت و در حوزه سوریه تجربه خوبی کسب کردیم.

وی با بیان این که اجلاس آستانه دهم نیز از امروز به مدت دو روز در سوچی برگزار می شود، ادامه داد: ماه آینده نیز نشست ژنو برگزار می شود ومباحث اصولی بحث کمیسیون قانون اساسی و آوارگان که مهم انست جزو اولویت های اجلاس خواهد بود ولی در مورد بسته پیشنهادی و تشویقی اطلاعی ندارم . 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهارداشت: رابطه ایران و روسیه در قبال سوریه روشن است وهمکاری ها ادامه داشته وادامه پیدا خواهد کرد و مسایل دوجانبه در حوزه انرژی ، نفت و اقتصادی ارتباطی با همکاری منطقه ای نخواهد داشت. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.