مایک پامپئو وزیرخارجه آمریکا در گفتگو با سی ان بی سی تاکید کرد که او از درخواست دونالد ترامپ برای دیدار با مقامات ایران حمایت می‌کند.

سی ان بی سی گزارش داد که این مصاحبه حدود ۲ ساعت بعد از نشست خبری ترامپ با نخست وزیر ایتالیا انجام شده است.

مایک پامپئو اظهار داشت که او با صحبتهای ترامپ که گفته آماده است با مقامات ایرانی دیدار و رایزنی کند، همراه است.

با این حال پامپئو همانند گذشته که شروطی ۱۲ گانه را برای ایران لیست کرده بود ادامه داد؛ ما قبلا هم گفتیم، رئیس جمهور میخواهد مشکلات را حل کند. اگر ایرانیها نشان دهند که متعهد به تغییرات اساسی در نحوه رفتار با مردم خود هستند، رفتارهای خشونت آمیز را متوقف کنند، و اینکه می‌توانند توافق کنند که وارد یک توافق هسته‌ای ارزشمند شوند که واقعا از تکثیر سلاحهای هسته‌ای جلوگیری کند، خب رئیس جمهور همانطور که گفت آماده است بنشیند و با آنها مذاکره کند.

سی ان بی سی با اشاره به این اظهارات همچنین گزارش داد که خیلی دور از ذهن است که ایران با اینها موافقت کند.

ترامپ روز دوشنبه در یک نشست خبری با نخست وزیر ایتالیا در کاخ سفید در پاسخ به سوال یک خبرنگار از تمایل خود برای دیدار و مذاکره با رئیس جمهوری ایران خبر داد.

او در ابتدای این نشست خبری با تکرار ادعاهای همیشگی گفت: «من و نخست‌وزیر موافقیم که به حکومت بی‌رحم ایران هرگز نباید اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای داده شود. هرگز.»

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «ما همه کشورها را تشویق می‌کنیم ایران را برای توقف همه فعالیت‌های شرورانه‌اش تحت فشار قرار بدهند.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت که تمایل دارد با «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران دیدار کند. وی افزود: «من آماده‌ام با هر کسی دیدار کنم. من به ملاقات اعتقاد دارم.»

اظهارات ترامپ و پامپئو چند روز بعد از تهدید ایران به بستن تنگه هرمز و سخنان حسن روحانی علیه سیاستهای آمریکا  در منطقه گفته شده است.

این برای اولین بار نیست که مقامات آمریکایی از اظهارات و قولهای خود عدول میکنند؛ آنها در توافق هسته‌ای نیز بارها اظهارات خود را تغییر داده یا پس گرفتند و نهایتا با خروج غیرقانونی از برجام هیچ یک از وعده ها و قولهای خود را عملی نکردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.