صمد عزیزنژاد اقتصاددان گفت: حذف صرافی ها و دیر راه انداختن بازار ثانویه باعث شد که قیمت ارز در کوچه و خیابان تعیین شود.

وی افزود: تبانی برخی صرافی ها با پتروشیمی ها و عرضه کنندگان عمده ارز باعث اخلال در بازار ارز کشور شده است.

عزیزنژاد ادامه داد: رانت موجود در کالاهای پتروشیمی و بورس قیمت غیر واقعی ارز را به وجود آورد، آنها با ارز دولتی کالای خود را صادر می‌کنند، اما مانع ورود ارز به کشور می‌شوند.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه بحث بورس ارز به دلیل عدم تقارن در شرایط فعلی امکان پذیر نیست بیان کرد: در شرایط فعلی بحث بورس ارز منتفی است، لذا مردم باید به پشت قضیه بیایند، به شدت باید با مفسدین و صاحب‌منصبان در رابطه با موضوع ارزبرخورد کرد، باید پرونده این افراد به اطلاع مردم گزارش داده شود .

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت بخش خصوصی و مردم استفاده کرد افزود: در منطقه آزاد ماکو و ارس با چهار کشور هم مرز هستیم، لذا باید اقداماتی در راستای بهره گیری از ظرفیت ها انجام داد، افزایش عوارض خروج از کشور مرزنشینان را دچار مشکل کرده و از سوی دیگر باید از فعالین اقتصادی در شرایط فعلی حمایت کرد.

این اقتصاددان افزود: باید از صرافی ها برای کمک به مدیریت ارز استفاده کرده، لذا باید بانک مرکزی تبعیض رامیان صرافی های تضامنی و بانکی بردارد بانک مرکزی همواره دچار پدیده غوی سیاه شده است.

عزیزنژاد افزود: قوه قضائیه باید به شدت با مفسدان اقتصادی به ویژه با صاحب منصبانی که در بازار ارز اخلال کرده برخورد جدی و سریع داشته باشد تا مردم امیدوار شوند.

وی گفت: بانک مرکزی تا کنون همه روش های کمکی و کارشناسی را رد کرده و همین مسئله باعث شده که در شرایط کنونی تنها بماند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.