آژانس‌های جاسوسی آمریکا مدعی شدند نشانه‌هایی از ساخت موشک‌های جدید در یک سایت اتمی کره شمالی دیده‌اند.

به نوشته روزنامه «واشنگتن‌پست»، بر اساس گفته برخی منابع، این موشک‌های جدید کره شمالی در کارخانه‌ای ساخته می‌شوند که پیشتر اولین موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای کره شمالی با قابلیت رسیدن به خاک آمریکا در آن کارخانه ساخته شده بودند. 

بر اساس این ادعا، مدارک تازه به دست آمده شامل عکس‌های ماهواره‌ای طی هفته‌های اخیر نشان می‌دهد حداقل یک یا دو موشک قاره‌پیما با سوخت مایع در یک سایت تحقیقاتی در حال ساخت است. این منابع آمریکایی ادعا کرده‌اند که فعالیت‌ها در این سایت مانند گذشته ادامه دارد. 

هفته گذشته نیز «مایک پامیئو» وزیر خارجه آمریکا درباره ادامه تولید مواد شکاف‌پذیر در کره شمالی صحبت کرده بود، با این حال، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته بار دیگر دیدارش با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی را بسیار موفق توصیف کرد و گفت پیونگ‌یانگ در ماه‌های گذشته هیچ آزمایش اتمی و موشکی‌ای نداشته است.

ادعای توسعه برنامه موشکی و اتمی کره شمالی در حالی مطرح شده که هفته گذشته یک اندیشکده آمریکایی گزارش‌هایی درباره تخریب سکوی پرتاب موشک در سایت پرتاب ماهواره «سوهائی» در سواحل غربی کره شمالی منتشر کرد. این گزارش‌ها بر اساس تصاویر به دست آمده اندیشکده «۳۸شمال» منتشر شده بود. (جزئیات بیشتر)

سران آمریکا و کره شمالی ماه گذشته میلادی برای اولین بار با هم دیدار کردند. در پایان این نشست که در سنگاپور برگزار شد، طرفین سندی را امضا کردند که در آن بر لزوم «اتمی‌زدایی» از «شبه جزیره کره» تأکید شده است. همزمان، واشنگتن رزمایش‌های نظامی مشترک با کره جنوبی را متوقف کرده است. با این وجود، منتقدان ترامپ می‌گویند نشست او با رهبر کره شمالی دستاورد ملموسی نداشته و نتوانسته پیونگ‌یانگ را به سمت خلع سلاح پیش ببرد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.