حمید بنایی در نطق میان دست جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: امروز در پایان چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی به سر می‌بریم. ما یادمان نرفته که در ابتدای انقلاب دشمنان انقلاب از اتمام انقلاب سخن می‌گفتند و جنگ روانی از اولین روزهای انقلاب تا به امروز ادامه داشته است. دشمنان قسم خورده ابتدا از راه جنگ روانی و مایوس کردن مردم وارد شدند، اما این توهم غلط به دلیل نشناختن مردم ایران و ماهیت انقلاب اسلامی است.

وی در ادامه گفت: دشمن بعدها وارد جنگ اقتصادی شد و مقابله با پیشرفت علمی کشور را در پیش گرفت. در مساله اقتصادی و به زانو درآوردن کشور از لحاظ اقتصادی تلاش خود را کرد تا به فلج پایه‌های اقتصادی کشور منجر شود. در این بین آمریکایی‌ها برای این‌که بتوانند در جنگ اقتصادی دست برتر را داشته باشد نیاز به اتاق عملیات جنگ اقتصادی علیه ایران داشتند که شامل وزارت خزانه‌داری آمریکا، وزارت خارجه و سازمان اطلاعات آمریکا بود.

نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز باید سوال کرد که متقابلا اتاق جنگ ایران در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ چرا نمی‌خواهیم قبول کنیم که وارد یک جنگ تمام عیار اقتصادی شده‌ایم. آرایش نظامی ما چه زمانی قرار است شکل بگیرد، متاسفانه علی‌رغم توصیه‌هایی که رهبر انقلاب دراین زمینه داشتند و همه اقداماتی که اتاق جنگ آمریکا علیه ایران انجام داد آرایش اقتصادی کشور تغییر خاصی نسبت به گذشته نکرده است.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود با توجه به جنگ اقتصادی اقدامات مهمی در راستای وابستگی به نظام اقتصادی جهان صورت گیرد که این مهم تاکنون صورت نگرفته است. حتی اقدامات پدافندی در مقابله با تحریم‌ها به کندی صورت می‌گیرد و در بیشتر موارد بعد از مشاهده شدن آثار تحریم‌ها شاهد عکس‌العمل هستیم.

بنایی خاطرنشان کرد: منظور از اقدامات پدافندی کارهایی نظیر کاهش استفاده از شبکه سوئیفت یا پیگیری پیمان‌های پولی دو جانبه است که می‌تواند تا حد بسیار زیادی ضربه‌پذیری نظام بانکی ایران را نسبت به تحریم‌ها کاهش دهد. پیمان پولی هم هزینه‌های اعمال تحریم را برای آمریکا افزایش می‌دهد و هم قدرت اشراف آن را به چالش می‌کشد.

وی در ادامه اظهار کرد: در جنگ اقتصادی باید متناسب با جنگ آرایش اقتصاد را شکل داد، اما متاسفانه در اقتصاد کشور آرایش جنگی وجود ندارد. باید همه مسئولین و نخبگان کشور به این باور برسند که ریشه اصلی آسیب‌پذیری ما در جنگ اقتصادی درونی است و تنها با تکیه بر درون مرتفع می‌شود.

نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی افزود: در این جنگ مردم صحنه‌گردان اصلی خواهند بود. در جنگ هشت ساله رفتار و منش و صبر مردم و تحمل سختی‌ها منجر شد که یک وجب از خاک کشور به دشمن داده نشود و امروز نیز ما نیاز به همان منش و صبوری مردم را داریم و در کنار آن به جوانان اعتماد بیشتری خواهیم کرد که نشانه کوچکی از این ارتباط در تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان در بدنه اجرایی کشور تبلور پیدا خواهد کرد.

بنایی ادامه داد: آغاز دهه پنجم انقلاب با خداحافظی پیرمردها با نظام مدیریتی کشور خواهد بود و باید همراه جوانان در اداره کشور نقش ایفا کنند. از دولت می‌خواهیم پس از تایید قانون منع به کارگیری بازنشستگان توسط شورای نگهبان بدون هیچ عذری با مسئولین بازنشسته خداحافظی کنند تا نیروهای تازه نفس به زمین بیایند. نیروهای جوان در کنار نیروهای باتجربه باید راه‌حلی برای بحران آب، اشتغال و اقتصاد در کشور بیندیشند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: موضوع آب در کشور بسیار جدی است و موضوع انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی کشور باید جدی‌تر پیگیری شود و وارد فاز اجرایی شود. احیاء قنوات و تامین اعتبارات لازم امری ضروری است. به دلیل کمتر توسعه یافتگی راه‌آهن در استان‌های شرقی کشور باید این امر مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

وی در پایان با اشاره به برخی از مشکلات حوزه انتخابیه خود نظیر مشکلات روستاییان در حوزه آب و تسهیلات کشاورزی خواهان رسیدگی مسئولان به این مسائل شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.